This text is replaced by the Flash movie.
Broccoli
Productinformatie
Broccoli (Brassica oleracea botryris cymosa var italica) bestaat uit kleine groene bloemknoppen met dikke stelen. De smaak lijkt op die van bloemkool, maar is verfijnder en pittiger. In Italië wordt broccoli al sinds de 17e eeuw verbouwd. Het is een veredelde bloemkoolsoort, die ook wel Italiaanse bloemkool wordt genoemd. Broccoli komt uit eigen land, maar bijvoorbeeld ook uit Spanje en Frankrijk. Tegenwoordig is broccoli eigenlijk het hele jaar door verkrijgbaar, maar de grootste aanvoer van Hollandse broccoli is van april tot eind november.

Bewaren
Broccoli kan, verpakt in vershoudfolie, in de groentelade van de koelkast 3 tot 4 dagen bewaard worden.

Bereiden
Broccoli wordt meestal gekookt of gebakken gegeten, maar kan geblancheerd ook in salades worden verwerkt. Kies broccoli die diepgroen is en vast van structuur. De bloemhoofdjes moeten er fris uitzien en gesloten zijn.
Zowel de steel als de roosjes zijn eetbaar. Verwijder het uiteinde van de steel, schil de steel en snijd deze in stukjes, want deze smaakt net zo lekker als de roosjes. Verdeel de rest van de broccoli in roosjes. De kooktijd voor de steel is ongeveer 6 minuten, voor de roosjes 3 minuten.
Hoeveel broccoli heeft u nodig per persoon? Reken op 250 gram broccoli per persoon als u de groente gaat koken of roerbakken en ook de stronken verwerkt. Als u alleen de roosjes verwerkt, reken dan op 300 gram per persoon. 
Voedingskundige eigenschappen
Broccoli is groente die er voedingskundig gezien op vele aspecten positief uitspringt. Het bevat weinig calorieen, maar veel vezels, vitamine C, provitamine A, foliumzuur, en bevat bovendien veel mineralen, o.a. kalium, calcium en ijzer. Broccoli bevat relatief veel bioactieve stoffen, met name glucosinolaten, die een gunstige invloed hebben op de gezondheid.
Voedingswaarden per 100 g
(per 100 g)Rauw NEVadh
Energie (kcal)20  
Eiwit (g)3,0  
Koolhydraten (g)2,0  
Vetten (g)0,0  
Voedingsvezel (g)3,1 35 
Natrium (mg)12 2000 
Kalium (mg)340  
Calcium (mg)43 800 
Fosfor (mg)67 1050 
Magnesium (mg)18 300 
IJzer (mg)0,7 12 
Selenium (µg)100 
Zink (mg)0,60 9,5 
Provitamine A (µg)82 900 
Betacaroteen (µg)982  
Vitamine B1 (mg)0,1 1,1 
Vitamine B2 (mg)0,3 1,3 
Vitamine B3 (mg)1,0 15 
Vitamine B6 (mg)0,210 1,5 
Vitamine C (mg)110 70 
Vitamine E (mg)1,3 10 
Foliumzuur (µg)65** 300 
Luteļne (µg)1879  
Zeaxantine (µg) 
Lycopeen (µg) 

** o.b.v. gekookte broccoli

Snelkeuze
Groenten
Nutriėnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy