This text is replaced by the Flash movie.
Champignons
Productinformatie

Champignons (Agaricus bisporus) worden over het algemeen ingedeeld bij de groenten, maar ze vallen onder de paddenstoelen en zijn eigenlijk schimmels. Ze hebben een vrij neutrale smaak. Naast de witte champignon zijn er tegenwoordig ook bruine kastanjechampignons, grotchampignons en portobello’s. Met een gemiddelde nationale consumptie van ruim drie kilo per hoofd van de bevolking heeft de champignon duidelijk de weg gevonden naar de Nederlandse keuken.
De champignon is het vruchtlichaam van een schimmel en plant zichzelf voort via sporen Champignons worden voornamelijk in eigen land gekweekt. Binnen Europa is de Nederlandse productie toonaangevend en op de wereldranglijst staat Nederland qua productie op de derde plaats, na de VS en China. Terwijl in Nederland consumenten vooral verse champignons kopen, wordt in Duitsland een groot deel van de champignons uit pot en blik genuttigd. Van de totale productie aan champignons in Nederland wordt 80% geëxporteerd.
Verse champignons zijn het hele jaar door goed verkrijgbaar.

Bewaren
Bewaar verse champignons tot gebruik in de verpakking of afgedekt met plastic in de koelkast. Ze zijn dan 2-3 dagen houdbaar. Het beste is echter champignons zo snel mogelijk na aankoop te gebruiken. Hoe verser, hoe smakelijker. Bewaar champignons niet samen met knoflook of uien. Champignons nemen namelijk snel een geur over.
Champignons in blik of glas zijn altijd handig om in huis te hebben.

Bereiden
Champignons kunnen zowel gebakken, gekookt of gefrituurd (eerst in beslag gedompeld) worden gegeten. Gebakken kan de smaak worden versterkt door toevoeging van wat tijm. Het eten van rauwe champignons wordt afgeraden door het Voedingscentrum. In rauwe paddestoelen komt van nature een giftige stof voor die door verhitting onwerkzaam wordt.

Voedingskundige eigenschappen
De champignon bevat veel mineralen (met name kalium en fosfor) en is rijk aan vitamine B2, B3, B6 en foliumzuur. De zachte smaak van champignons past in veel gerechten. De smaak komt nog beter tot zijn recht door de champignons even te bakken met wat tijm.
Alhoewel champignons eiwit en ijzer bevatten, zijn zij geen volwaardige vervanger van vlees. Wat betreft de voedingswaarde komen champignons eerder overeen met groenten. Maar wanneer je vlees af en toe vervangt door paddenstoelen en daarnaast regelmatig melk(producten) consumeert, kan dit prima.
Voedingswaarden per 100 g
(per 100 g)Rauw adh
Energie (kcal)11  
Eiwit (g)2,3  
Koolhydraten (g)0,4  
Vetten (g)0,0  
Voedingsvezel (g)1,5 35 
Natrium (mg)2000 
Kalium (mg)400  
Calcium (mg)25 800 
Fosfor (mg)125 1050 
Magnesium (mg)300 
IJzer (mg)0,2 12 
Selenium (µg)100 
Zink (mg)0,30 9,5 
Provitamine A (µg)900 
Betacaroteen (µg) 
Vitamine B1 (mg)0,07 1,1 
Vitamine B2 (mg)0,30 1,3 
Vitamine B3 (mg)4,0 15 
Vitamine B6 (mg)0,120 1,5 
Vitamine C (mg)70 
Vitamine E (mg)0,1 10 
Foliumzuur (µg)32 300 
Luteļne (µg) 
Zeaxantine (µg) 
Lycopeen (µg) 
Snelkeuze
Groenten
Nutriėnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy