This text is replaced by the Flash movie.
Chinese Kool
Productinformatie

Chinese kool (Brassica pekinensis) is een snelgroeiende koosoort, die bestaat uit een lichtgekleurde, langwerpige krop. De groente heeft een minder sterke koolsmaak dan bijvoorbeeld witte of groene kool en smaakt prima in Oosterse, maar ook Europese gerechten.
Chinese kool groeit zowel op de koude grond als in Nederlandse kassen, maar komt ook uit Aziatische landen, Israël en Spanje. Het is vrijwel het hele jaar door goed verkrijgbaar.

Bewaren
Je kunt chinese kool op een koele plaats maximaal 2 dagen bewaren, in de koelkast maximaal 7 dagen.

Bereiden
Was de groente voor gebruik en snij hem daarna in repen. Je kunt Chinese kool roerbakken, bakken en koken of rauw in een salade verwerken. De smaak is het beste als de kool beetgaar is. De gemiddelde kooktijd is 8 minuten.
Voor 200 g chinese kool heb je 300-350 g nodig.

Voedingskundige eigenschappen
Chinese kool is rijk aan voedingsvezels en mineralen (oa. kalium, calcium en ijzer). Ook bevat het veel vitamine C en foliumzuur. Hou er rekening mee dat het een nitraatrijke groente is.
Voedingswaarden per 100 g
(per 100 g)Rauw adh
Energie (kcal)41  
Eiwit (g)4,0  
Koolhydraten (g)2,0  
Vetten (g)0,0  
Voedingsvezel (g)2,5 35 
Natrium (mg)10 2000 
Kalium (mg)250  
Calcium (mg)125 800 
Fosfor (mg)45 1050 
Magnesium (mg)11 300 
IJzer (mg)1,0 12 
Selenium (µg)100 
Zink (mg)0,23 9,5 
Provitamine A (µg)900 
Betacaroteen (µg)15  
Vitamine B1 (mg)0,03 1,1 
Vitamine B2 (mg)0,04 1,3 
Vitamine B3 (mg)0,6 15 
Vitamine B6 (mg)0,050 1,5 
Vitamine C (mg)23 70 
Vitamine E (mg)0,1 10 
Foliumzuur (µg)52 300 
Luteļne (µg)40  
Lycopeen (µg) 
Snelkeuze
Groenten
Nutriėnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy