This text is replaced by the Flash movie.
Komkommer
Productinformatie

De komkommer (Cucumis Sativus) is een vrucht die in Nederland en België vooral rauw wordt gegeten. Vol met mineraalrijk vocht en arm aan calorieën. Komkommer is fris tussendoor, een knapperige dorstlesser en een pittige sla vriend. Maar komkommer kan ook worden gestoofd en gebakken Met name de minikomkommertjes (1,5 2,5 ons) zijn zeer geschikt om te vullen en te stoven. En bovendien ideaal voor de 1-persoons huishoudens.
De Komkommer behoort tot hetzelfde geslacht als de meloen en dezelfde familie als de courgette. Het zijn warmteminnende planten en ze groeien in Nederland en België het beste onder glas. De komkommerplant is eenjarig. Aan één stengel kunnen tientallen komkommers groeien. In Nederland en België is de komkommer door de teelt in verwarmde kassen het gehele jaar verkrijgbaar. De vrucht wordt geoogst als deze nog donkergroen is en 35 -39 cm lang. Een rijpe vrucht verkleurt naar geelgroen. Er bestaan ook gele en witte varianten.

Bewaren
Komkommers kunnen maximaal een week bewaard worden bij een temperatuur van 13°C tot 15°C. Komkommers verpakt in krimpfolie zijn op een koele plaats 2 weken houdbaar.
Bewaar komkommers niet in de koelkast, want dan blijven ze minder lang goed.

Bereiden
Het schoonmaken van komkommers is heel eenvoudig: wassen, afdrogen, de uiteindjes eraf snijden en de groente schaven (handig met een kaasschaaf) of in plakjes of blokjes snijden. Je kunt komkommer zowel geschild als ongeschild gebruiken. Schillen is eigenlijk overbodig of de schil moet wat stug zijn. Soms moeten oudere komkommers ontpit worden, dit gaat snel door de komkommer in de lengte door te snijden en met een lepel de pitten er in een keer uit te rissen.
Komkommers smaken rauw heerlijk in plakjes op brood, of als salade bij warme gerechten, al dan niet in combinatie met andere groenten. Komkommer kunt u ook serveren als verfrissende drank, soep, gekookt, gestoofd, gebakken, gevuld of op zuur.

Voor 200 g is 200 – 250 g komkommer nodig.

Voedingskundige eigenschappen

Komkommer bestaat voor een groot deel uit water en bevat weinig calorieën. Een heerlijk sappig bijgerecht, maar qua vitaminen en mineralen behoort komkommer niet tot de ‘toppers’ onder de groente.

Voedingswaarden per 100 g
(per 100 g)Rauw adh
Energie (kcal) 
Eiwit (g)0,8  
Koolhydraten (g)1,2  
Vetten (g)0,0  
Voedingsvezel (g)0,7 35 
Natrium (mg)2000 
Kalium (mg)124  
Calcium (mg)18 800 
Fosfor (mg)24 1050 
Magnesium (mg)10 300 
IJzer (mg)0,2 12 
Selenium (µg)100 
Zink (mg)0,12 9,5 
Provitamine A (µg)17 900 
Betacaroteen (µg)200  
Vitamine B1 (mg)0,03 1,1 
Vitamine B2 (mg)0,01 1,3 
Vitamine B3 (mg)0,2 15 
Vitamine B6 (mg)0,030 1,5 
Vitamine C (mg)70 
Vitamine E (mg)0,1 10 
Foliumzuur (µg)300 
Luteďne (µg)463  
Zeaxantine (µg) 
Lycopeen (µg) 
Snelkeuze
Groenten
Nutriënten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy