This text is replaced by the Flash movie.
Mais
Productinformatie
Maïs (Zea mays ssp. mays) is eigenlijk geen groente, maar een graansoort die oorspronkelijk afkomstig is uit Midden Amerika. Er zijn vele varianten maïs, met allerlei toepassingen, onder andere in veevoer en als biobrandstof. Alleen suikermaïs, met zijn zoete gele korrels, wordt als ‘groente’ gegeten. Suikermaïs wordt in eigen land geteeld, maar ook aangevoerd uit landen rond de Middellandse Zee, Amerika en Afrika. Verse Hollandse suikermaïs is volop verkrijgbaar in de maanden augustus en september. De maïskolf is vers als u de korrels zacht kunt indrukken en ze dan knapperig en sappig zijn. Er zijn ook mini-maïskolfjes die veel sneller gaar zijn en heel geschikt zijn om te verwerken in bijvoorbeeld roerbakschotels.
Naast verse suikermaïs is maïs uit pot of blik ook erg gemakkelijk in het gebruik.

Bewaren
Hoe jonger de maïskolf hoe lekkerder. Eenmaal geplukt verliest maïs snel zijn smaak. Maïs is, verpakt in vershoudfolie, 2 dagen houdbaar in de koelkast.

Bereiden
Maak maïskolven schoon door de buitenste schil (de bladschede), naar onderen toe af te stropen. Doe dit kort voor de bereiding, zolang de kolven nog in de eigen bladeren zijn verpakt, zijn ze goed beschermd. Verwijder verder de zijdeachtige draden en snijd de harde stengel vlak bij de kolf af. Het is niet nodig deze kolven te wassen. Bladloze maïskolven wel even wassen. Heeft u alleen de maïskorrels nodig dan kunt u deze rauw afsnijden. Houdt de kolf wat schuin en snijd de korrels van boven naar beneden met een scherp mesje af. De sappige korrels van suikermaïs hebben een zachtzoet aroma dat enigszins aan jonge doperwtjes doet denken. Dat maakt uw mogelijkheden heel wat groter: lekkere combinaties met andere groenten (worteltjes, doperwten, sperziebonen), door omelet of pannenkoek, in de (tomaten)soep, als garnering in salades, bij vis etc.
Wanneer u de kolven wilt koken, doe dit dan in ruim water met een schepje suiker. Ze zijn in ongeveer 20 minuten gaar. Voeg geen zout toe, want dat maakt de korrels hard. De maïs is gaar als de korrels gemakkelijk loslaten. Serveer de kolven met gesmolten boter en eet de korrels van de kolf.
Geroosterde maïskolven bereid u door de kolven schoon te maken door alleen de bladscheden voorzichtig opzij te trekken om de haren te verwijderen; vouw ze dan weer dicht. Laat zoveel water in de bladscheden lopen als ze vasthouden, laat ze even uitlekken en draai de uiteinden van de bladeren dicht. Rooster de kolven 20-25 minuten in een voorverwarmde oven van 200-225 C of gasovenstand 4-5 of leg ze op de barbecue. Keer ze af en toe tot ze gaar zijn. Verwijder de bladeren en eet smakelijk.

Nodig voor 200 gram is 250-300 gram verse maïs of 200 gram maïskorrels uit pot/blik.
Voedingskundige eigenschappen
Maïs zit vol B vitaminen en mineralen zoals kalium, magnesium, zink en fosfor. Het is rijk aan koolhydraten en voedingsvezels. Ook bevat maïs relatief veel zeaxantine.
Voedingswaarden per 100 g
(per 100 g)Gekookt adh
Energie (kcal)69  
Eiwit (g)2,5  
Koolhydraten (g)11,6  
Vetten (g)1,4  
Voedingsvezel (g)2,5 35 
Natrium (mg)2000 
Kalium (mg)250  
Calcium (mg)11 800 
Fosfor (mg)100 1050 
Magnesium (mg)45 300 
IJzer (mg)0,5 12 
Selenium (µg)sp 100 
Zink (mg)1,00 9,5 
Provitamine A (µg)900 
Betacaroteen (µg)24  
Vitamine B1 (mg)0,12 1,1 
Vitamine B2 (mg)0,07 1,3 
Vitamine B3 (mg)1,7 15 
Vitamine B6 (mg)0,100 1,5 
Vitamine C (mg)70 
Vitamine E (mg)0,9 10 
Foliumzuur (µg)34 300 
Luteļne (µg)444  
Zeaxantine (µg)375  
Lycopeen (µg) 
Snelkeuze
Groenten
Nutriėnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy