This text is replaced by the Flash movie.
Savooiekool
Productinformatie
Savooiekool (Brassica oleracea convar. capitata var. sabauda) heeft gebobbelde bladeren met gekrulde randen. Er is gele en groene savooiekool. De laatste wordt ook wel groene kool genoemd. Het is één van de oudste koolsoorten en komt oorspronkelijk uit het Middellandse Zeegebied.
Savooiekool is het gehele jaar verkrijgbaar, behalve in juni en juli.

Bewaren
Groene savooiekool is geen koolsoort om te bewaren. Op een frisse, koele plaats blijft deze kool slechts enkele dagen goed. Als u het product gesneden koopt kunt u deze 1-2 dagen in de koelkast bewaren. Gele savooiekool daarentegen is wel goed te bewaren. Op een koele, droge plaats blijft deze enkele maanden goed. Aangesneden kool en kant-en-klaar gesneden savooiekool zijn in de koelkast enkele dagen houdbaar.

Bereiden
Verwijder voor de bereiding de buitenste bladeren en snijd een deel van de stronk weg. Was de kool in ruim water en snijd hem in vieren. Snijd de kool langs de zijkanten in dunne repen of schaaf hem klein. Savooiekool kun je koken, stoven, roerbakken, of gebruiken in soepen en salades. De bladeren van savooiekool zijn ook erg geschikt om te worden gevuld. U kunt groene savooiekool met veel kruiden combineren, gele savooiekool wordt voornamelijk gebruikt in de Oosterse keuken. De gemiddelde kooktijd is 7-10 minuten. .

Reken op 250 g per persoon als u de kool wilt koken. Voor een salade kunt u uitgegaan van 75-100 g per persoon.
Voedingskundige eigenschappen
Savooiekool is lekker en gezond, mild van smaak en erg mals en is daarom een product met vele variatiemogelijkheden. Net als andere koolsoorten bevat savooiekool in verhouding veel kalium. Ook het gehalte aan vitamine C is het vermelden waard.

Kook de kool niet langer dan 7 – 10 minuten, omdat anders net als bij andere koolsoorten zwavelverbindingen ontstaan die een zware koollucht veroorzaken en de groente moeilijker verteerbaar maken.
Voedingswaarden per 100 g
(per 100 g)Rauw adh
Energie (kcal)29  
Eiwit (g)2,0  
Koolhydraten (g)3,0  
Vetten (g)1,0  
Voedingsvezel (g)3,1 35 
Natrium (mg)10 2000 
Kalium (mg)300  
Calcium (mg)50 800 
Fosfor (mg)30 1050 
Magnesium (mg)20 300 
IJzer (mg)0,5 12 
Selenium (µg)100 
Zink (mg)0,30 9,5 
Provitamine A (µg)900 
Betacaroteen (µg)25  
Vitamine B1 (mg)0,04 1,1 
Vitamine B2 (mg)0,04 1,3 
Vitamine B3 (mg)0,2 15 
Vitamine B6 (mg)0,150 1,5 
Vitamine C (mg)40 70 
Vitamine E (mg)0,2 10 
Foliumzuur (µg)51 300 
Luteļne (µg)284  
Zeaxantine (µg)42  
Lycopeen (µg)153  
Snelkeuze
Groenten
Nutriėnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy