This text is replaced by the Flash movie.
Sla (Botersla)
Productinformatie
Sla (Lactuca) is een geslacht van bladgroenten die tegenwoordig voornamelijk rauw gegeten worden. In de Romeinse tijd werd sla nog gekookt omdat hij niet mals genoeg was. Er zijn veel verschillende typen sla. Typen die een krop vormen en typen die dat niet doen. Kropsla (Lactuca sativa var. Capitata, ook wel botersla wordt genoemd vanwege haar boterzachte en kruidige smaak, was jarenlang de meest populaire slasoort in Nederland. Kropsla bestaat uit een dichte krop van grote, brede bladeren. De sappige groene bladeren omsluiten een zacht hart. De kropsla heeft de laatste jaren echter heel wat terrein verloren aan de ijsbergsla die veel beter houdbaar is (zowel in de winkel als in de koelkast), en aan andere slasoorten zoals de krulsla, veldsla, eikenbladsla, rucola en de lollo rosso.

Bewaren
In de koelkast is de groente enkele dagen houdbaar. In het algemeen geldt: hoe verser de sla hoe beter de smaak.

Bereiden
Kropsla maakt u schoon door de bladeren voorzichtig van de stronk te halen. Was de sla hierna onder de kraan en dep ze droog met een theedoek of gebruik de slacentrifuge. Probeer sla te scheuren in plaats van te snijden, dit voorkomt beschadiging van de sla waardoor de kwaliteit beter is na schoonmaken. Het wordt rauw gegeten.
Voedingskundige eigenschappen
Sla bevat heel weinig calorieën en veel water. Het is echter lastig om met (alleen) sla voldoende groente binnen te krijgen, 200 g sla is voor de meeste mensen niet makkelijk weg te werken. Een gemiddeld portie bladsla weegt namelijk ca. 35 g. Maar als bijgerecht kan een salade een heerlijk frisse aanvulling zijn. Maak het op smaak met verse kruiden of met een (slanke) sladressing. Kropsla doet het eigenlijk goed bij iedere maaltijd, maar ook op een boterham of als gezond extraatjes tussen een belegd broodje.
Voedingswaarden per 100 g
(per 100 g)Rauw adh
Energie (kcal) 
Eiwit (g)1,3  
Koolhydraten (g)0,4  
Vetten (g)0,0  
Voedingsvezel (g)1,3 35 
Natrium (mg)15 2000 
Kalium (mg)293  
Calcium (mg)42 800 
Fosfor (mg)40 1050 
Magnesium (mg)14 300 
IJzer (mg)0,6 12 
Selenium (µg)100 
Zink (mg)0,39 9,5 
Provitamine A (µg)77 900 
Betacaroteen (µg)916  
Vitamine B1 (mg)0,05 1,1 
Vitamine B2 (mg)0,08 1,3 
Vitamine B3 (mg)0,4 15 
Vitamine B6 (mg)0,070 1,5 
Vitamine C (mg)70 
Vitamine E (mg)0,2 10 
Foliumzuur (µg)43 300 
Luteļne (µg)1093  
Zeaxantine (µg)28  
Lycopeen (µg)14  
Snelkeuze
Groenten
Nutriėnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy