This text is replaced by the Flash movie.
Spinazie
Productinformatie

Spinazie (Spinacia oleracea) is een snelgroeiende, eenjarige bladgroente die al vroeg in het voorjaar beschikbaar is. Het is een oude groente die afkomstig is uit Azië. Spinazie kan in heel veel gebieden groeien, met uitzondering van de tropische gebieden. De plant bereikte Europa in 11e eeuw met de komst van de Moren.
Spinazie heeft zachte, donkergroene bladeren. De zomervariant heeft ronde bladeren, de bladeren van de wintervariant zijn stekeliger.

Bewaren
U kunt spinazie het best zo vers mogelijk eten. De kwaliteit van de bladeren loopt snel terug. Spinazie is in de groentela of koelkast 1-2 dagen te bewaren.

Bereiden
Was de spinazie enkele malen grondig in koud water en verwijder zo nodig de dikke stelen. Laat de groente uitlekken in een vergiet. Voor gekookte spinazie legt u de bladeren in een grote pan. Water toevoegen is niet nodig want de bladeren zijn na het wassen nat genoeg. Doe een deksel op de pan en kook op laag vuur ongeveer 5 minuten tot de spinazie zacht is. Giet de spinazie goed af, probeer zoveel mogelijk water uit de spinazie te halen. Vervolgens doet u de spinazie in een vergiet en drukt u de spinazie met een schoteltje aan.
U kunt jongere bladeren goed rauw verwerken in salades. U kunt ze mengen met andere slabladeren om een contrast aan te brengen in smaak, structuur en kleur.

Voor 200 g gekookte spinazie heeft u 350-400 g per persoon nodig.

Voedingskundige eigenschappen
Spinazie staat alom bekend om haar hoge ijzergehalte; om de consumptie van spinazie te stimuleren is in de Verenigde Staten de tekenfilmheld Popeye in het leven geroepen, die in bedreigende situaties een blik spinazie eet waarna het conflict snel is beslist. Spinazie bevat inderdaad meer ijzer dan de meeste andere groenten. Bij een nieuwe analyse (in 1937) bleek echter dat het ijzergehalte van spinazie sterk was overschat omdat er een foutje was gemaakt door de onderzoekers. Men had gedroogde spinazie in plaats van vers spinazie gebruikt voor het onderzoek, waardoor het ijzergehalte 10 x te hoog was uitgevallen!
Maar desalniettemin is spinazie een gezonde groente. Naast ijzer is spinazie rijk aan kalium, calcium, fosfor en magnesium en aan vitamine A, vitamine E, foliumzuur en antioxidanten zoals luteine en zeaxanthine.
Spinazie is een nitraatrijke groente
Voedingswaarden per 100 g
(per 100 g)Rauw adh
Energie (kcal)12  
Eiwit (g)2,0  
Koolhydraten (g)1,0  
Vetten (g)0,0  
Voedingsvezel (g)2,0 35 
Natrium (mg)25 2000 
Kalium (mg)400  
Calcium (mg)109 800 
Fosfor (mg)70 1050 
Magnesium (mg)48 300 
IJzer (mg)2,3 12 
Selenium (µg)100 
Zink (mg)0,80 9,5 
Provitamine A (µg)118 900 
Betacaroteen (µg)1426  
Vitamine B1 (mg)0,04 1,1 
Vitamine B2 (mg)0,10 1,3 
Vitamine B3 (mg)0,6 15 
Vitamine B6 (mg)0,150 1,5 
Vitamine C (mg)70 
Vitamine E (mg)1,7 10 
Foliumzuur (µg)100 300 
Luteļne (µg)3908  
Zeaxantine (µg)18  
Lycopeen (µg)154  
Snelkeuze
Groenten
Nutriėnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy