This text is replaced by the Flash movie.
Aubergine
Productinformatie

De aubergine (Solanum melongena), die ook wel 'eierplant' wordt genoemd, is een langwerpige vruchtgroente met blank, sponzig vruchtvlees. Ooit stond deze groente alleen in Mediterrane landen op het menu, maar tegenwoordig wordt aubergine ook volop in Nederland gegeten en door Nederlandse tuinders geteeld. In China en India is deze groente al duizenden jaren bekend. Het meest bekend is de dieppaarse aubergine, maar er zijn ook witte, gele en gestreepte varianten. De smaak is neutraal, waardoor de groente in tal van gerechten past. Aubergines van Nederlandse bodem komen voornamelijk uit het Westland. Ze zijn het hele jaar te koop, maar de topaanvoer is in juli en augustus. Een verse aubergine is stevig en heeft een gladde en glanzende schil. Let op dat de steelaanzet en het blad mooi groen zijn en dat het gewicht in verhouding is met het formaat; te lichte aubergines kunnen slap en uitgedroogd zijn. Kleinere aubergines hebben een zachtere schil en bevatten minder zaadjes.

Bewaren
Een aubergine is erg gevoelig voor temperaturen beneden de 10 graden Celcius. Bewaard bij lagere temperaturen treedt al snel het zogenaamde lage-temperatuurbederf op. Het steeltje en de kroonbladeren worden dan bruin en er ontstaan ingezonken bruine plekken op de schil. Bewaar rijpe aubergines dus op een koele plaats, maar niet in de koelkast. Onrijpe exemplaren rijpen snel na bij kamertemperatuur. Afhankelijk van de rijpheid zijn aubergines 3-7 dagen houdbaar.

Bereiden
Bereiden
Het is onnodig om deze vruchtgroente te schillen. De aubergine goed wassen in lauwwarm water en afhankelijk van de toepassing in plakken, blokjes of doormidden snijden.
Snijd de aubergines kort voor het gebruik, want de aangesneden groente kleurt snel bruin. Bestrooi - voor bakken of frituren - plakken aubergine eventueel met zout. Indien zout wordt toegevoegd de augergines in een vergiet leggen en er iets zwaar op zetten. Het zout onttrekt vocht aan de aubergine. In dit vocht zitten de stoffen die de aubergine bitter doen smaken. Dep na 30 minuten de plakken droog. Ze kunnen nu gebakken of gefrituurd worden.

Voedingskundige eigenschappen

Aubergines zijn rijk aan vitamine C en aan foliumzuur. Ook bevatten ze heel wat voedingsvezels en deze hebben een positief effect op het verzadigingsgevoel en op het functioneren van de darmen.

Aubergine kan beter niet rauw worden gegeten want het bevat de stof solanine, die maag en darmklachten kan veroorzaken. Bij verhitting wordt de solanine onschadelijk.


Voedingswaarden per 100 g
(per 100 g)Rauw adh
Energie (kcal)16  
Eiwit (g)1,0  
Koolhydraten (g)3,0  
Vetten (g)0,0  
Voedingsvezel (g)2,5 35 
Natrium (mg)10 2000 
Kalium (mg)200  
Calcium (mg)10 800 
Fosfor (mg)12 1050 
Magnesium (mg)11 300 
IJzer (mg)0,5 12 
Selenium (µg)100 
Zink (mg)0,20 9,5 
Provitamine A (µg)900 
Betacaroteen (µg)40  
Vitamine B1 (mg)0,04 1,1 
Vitamine B2 (mg)0,05 1,3 
Vitamine B3 (mg)0,6 15 
Vitamine B6 (mg)0,070 1,5 
Vitamine C (mg)10 70 
Vitamine E (mg)0,0 10 
Foliumzuur (µg)96 300 
Variaties met Aubergine

 

Snelkeuze
Groenten
Nutriėnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy