This text is replaced by the Flash movie.
Spruiten
Productinformatie

Spruitjes (Brassica oleracea L. var. Bullata subvar. Gemmifera DC) zijn de okselknoppen van de onderste bladeren van de spruitjesplant. Deze minikooltjes hebben een pittige smaak. De rassen van vroeger hadden een meer uitgesproken spruitjessmaak dan de tegenwoordige rassen. Daardoor wordt de smaak van de ‘moderne’ spruitjes wat breder gewaardeerd. Ze hebben een frisse groene kleur en voelen lekker stevig aan. Hoe verser ze worden klaargemaakt, hoe lekkerder.
Spruitjes werden in de 17e eeuw voor het eerst in de omgeving van Brussel geteeld en werden vervolgens in Europa al snel een belangrijke wintergroente. Spruitjes worden binnen Europa voornamelijk in Nederland, Frankrijk en Engeland geteeld en dit gebeurt uitsluitend in de volle grond. Spruiten zijn een echte wintergroente. Ze zijn verkrijgbaar van augustus tot maart, met een topaanvoer in oktober. De lengte van het oogstseizoen is mede afhankelijk van de vorst. In tegenstelling tot het hardnekkige idee dat vorst goed is voor spruiten en de smaak verbetert als ‘de vorst eroverheen is gegaan’ kunnen bevroren spruiten niet meer geoogst worden.
Als spruitjes of andere koolsoorten te lang worden gekookt, ontstaat er een typerende geur (‘spruitjeslucht’ ) die in huizen kan blijven hangen. Koolsoorten hebben een grote behoefte aan zwavel en nemen dat op uit de bodem waar ze groeien. De geur die vrijkomt bij het te lang koken van kool ontstaat dan ook door het vrijkomen van vluchtige zwavelverbindingen, zoals H2S. De spruitjeslucht is te voorkomen door wat melk of een ui met de spruiten mee te koken.

Bewaren
Bewaar spruiten in een open zak in de groentelade van de koelkast. Daar zijn ze ca 7 dagen te bewaren. Op een koele plaats buiten de koelkast zijn ze ca. 3 dagen houdbaar.

Bereiden
Spruiten kunt u schoonmaken door een dun plakje van het stronkje weg te snijden en de lelijke of beschadigde blaadjes te verwijderen.
Spruiten moeten in tegenstelling tot andere groenten worden gekookt in een ruime hoeveelheid water. Op deze manier gaat er zo min mogelijk vitamine C verloren. Door de kooktijd kort te houden (ca. 10 minuten) worden 'nare kookluchtjes' en 'het zwaar op de maag liggen' voorkomen.

Spruiten worden vooral als hoofdgerecht gegeten. De traditionele Hollandse bereidingswijze is koken, maar ze zijn ook prima geschikt voor andere bereidingswijzen, zoals roerbakken in de wok met een uitgeperst teentje knoflook. U kunt spruiten ook stomen, smoren of blancheren en laten sudderen in bouillon met uienringen en specerijen.

Bij een kooktijd van ca. 10 minuten heeft u heerlijk knapperige spruitjes, die nog boordevol vitamine C zitten.

Er zijn ook koelverse schoongemaakte spruiten en kant en klare spruiten in pot verkrijgbaar.

Voor 200 g spruitjes moet u uitgaan van ca. 250 g per persoon.

Voedingskundige eigenschappen
Spruitjes zijn rijk aan vitamine C. Verder bevatten ze ook veel voedingsvezel, vitamine B en foliumzuur, mineralen zoals kalium en calcium en glucosinolaten.

Kook spruitjes niet langer dan 10 minuten - en met een paar stukjes ui erbij. Dat neemt de kooklucht op, maakt ze licht verteerbaar en nog smakelijker dan ze al zijn.
Voedingswaarden per 100 g
(per 100 g)Rauw NEVadh
Energie (kcal)27  
Eiwit (g)0,5  
Koolhydraten (g)3,0  
Vetten (g)1,4  
Voedingsvezel (g)4,2 35 
Natrium (mg)2000 
Kalium (mg)382  
Calcium (mg)30 800 
Fosfor (mg)125 1050 
Magnesium (mg)19 300 
IJzer (mg)0,6 12 
Selenium (µg)100 
Zink (mg)0,40 9,5 
Provitamine A (µg)12 900 
Betacaroteen (µg)145  
Vitamine B1 (mg)0,12 1,1 
Vitamine B2 (mg)0,12 1,3 
Vitamine B3 (mg)0,5 15 
Vitamine B6 (mg)0,300 1,5 
Vitamine C (mg)150 70 
Vitamine E (mg)1,0 10 
Foliumzuur (µg)87** 300 
Luteļne (µg)122  
Zeaxantine (µg)28  
Lycopeen (µg)32  

** o.b.v. gekookte spruiten

Snelkeuze
Groenten
Nutriėnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy