This text is replaced by the Flash movie.
Tomaten
Productinformatie

De tomatenplant (Lycopersicon esculentum) behoort tot de nachtschadefamilie (Solanaceae). Het blad en de stengel zijn giftig, net zoals bij aardappel-, aubergine- en paprikaplanten, die tot dezelfde familie behoren. Daarom werd de tomaat in eerste instantie met enige argwaan bekeken en veelal als sierplant gebruikt. Het is een van oorsprong tropische plant, die afkomstig is uit Zuid-Amerika. Tomaten kwamen voor het eerst in de 16e eeuw naar Europa, meegenomen door ontdekkingsreizigers. In de Zuid-Europese keukens werd de tomaat al snel veel gebruikt, pas in de 19e eeuw werd de tomaat ook in het Noorden bekender. In het begin van de 20e eeuw kwam in Nederland de teelt van tomaten op gang. In het grote en gevarieerde assortiment van de tomaat kunnen we de volgende hoofdgroepen onderscheiden:
Losse tomaten; fris, sappig, smakelijk en middelgroot. Er zijn ronde soorten, tussentypes met een wat onregelmatige vorm, en ovale romatomaten. Romatomaten, ook wel pomodori of pruimtomaten genoemd, hebben wat vleziger vruchtvlees en een zoetige en kruidige smaak. De meeste tomaten in blik zijn pomodori tomaten.
Vleestomaten; Dit is qua omvang de grootste tomatensoort. Deze heeft veel stevig vruchtvlees en weinig pitjes.
Cherrytomaten; een wat zoetere en sappige mini tomaat. De zoete smaak is het gevolg van een wat hoger suikergehalte.
Trostomaten; Trostomaten worden met tak en al geplukt. Dit resulteert in een aromatische geur en een vollere smaak. Het aantal tomaten per tros varieert van 3 tot 6 stuks en soms nog meer.
Naast de bekende rode tomaten zijn er ook gele en oranje variëteiten verkrijgbaar.

Tegenwoordig worden tomaten over de hele wereld geteeld en zijn ze het hele jaar door te koop. Door de teelt onder glas zijn Nederlandse tomaten van begin maart tot de eerste helft van november verkrijgbaar. De grootste aanvoer vindt echter plaats in mei, juni, juli en augustus. In de andere maanden komt de aanvoer hoofdzakelijk uit Zuid-Europa. Een groot deel van de geteelde tomaten worden gebruikt voor verdere verwerking in tomatensap, puree etc.

Bewaren
Tomaten zijn erg gevoelig voor temperaturen. Als tomaten onder de 12 ºC zijn bewaard dan kunnen ze niet meer narijpen en komt de smaak niet tot zijn recht. Tomaten kunnen daarom het beste op een koele plaats worden bewaard (tussen de 12-16 ºC). Ze zijn dan ongeveer 1 week houdbaar. Bewaar tomaten dus niet in de koelkast, want dan verliezen ze hun aroma!

Bereiden
Tomaten zijn heel veelzijdig. Zij kunnen rauw als snack, op een broodje of in salades worden gegeten. U kunt ze ook gebruiken voor verse tomatensoep, in sauzen of u kunt ze roerbakken of grillen.
Losse tomaten hoeft u voor gebruik alleen even te wassen en van hun kroontje te ontdoen. Snij ze vervolgens, al naar gelang het recept, met een scherp mesje in plakjes of blokjes.

Tomaten kunt u eventueel ontvellen door met een scherp mesje een kruisje in het velletje van de tomaat te maken (aan de bolle kant). Leg de tomaat 10 tot 15 seconden in een pan met kokend water. Zodra de velletjes iets gaan omkrullen, laat u de tomaten onder koud stromend water schrikken. Vervolgens kunt u met een mesje de velletjes van de tomaat trekken. Een andere manier om te ontvellen, is de tomaat (na inkruisen) 1 minuut op een schaaltje in de magnetron te leggen (circa 750 Watt). Nog een andere methode is de tomaat aan een vork te prikken (na inkruisen) en hem boven een gasvlam te wentelen. Het velletje laat dan gemakkelijk los.

Gepelde tomaten en gepureerde tomaten zijn ook in blik of in tetrapak te koop.

Reken op 125-250 g (1-2) tomaten per persoon als u ze als salade serveert. Voor gestoofde of gebakken tomaten gaat u uit van 250 g (2-3) tomaten per persoon.

De smaak van rauwe tomaten komt het best tot zijn recht als u ze eet bij kamertemperatuur.
Wilt u ze koken, dan is de gemiddelde kooktijd ca. 12 minuten.

Voedingskundige eigenschappen
Tomaten zijn rijk aan vitamine C en aan lycopeen. De biologische beschikbaarheid van lycopeen is hoger in verwerkte tomaten (blik, sap) dan in verse tomaten.
Eet geen onrijpe, groene tomaten. Deze bevatten solanine, een natuurlijke gifstof.
Voedingswaarden per 100 g
(per 100 g)Rauw adh
Energie (kcal)11  
Eiwit (g)0,9  
Koolhydraten (g)1,9  
Vetten (g)0,0  
Voedingsvezel (g)1,3 35 
Natrium (mg)10 2000 
Kalium (mg)256  
Calcium (mg)10 800 
Fosfor (mg)26 1050 
Magnesium (mg)10 300 
IJzer (mg)0,3 12 
Selenium (µg)100 
Zink (mg)0,15 9,5 
Provitamine A (µg)43 900 
Betacaroteen (µg)505  
Vitamine B1 (mg)0,05 1,1 
Vitamine B2 (mg)0,02 1,3 
Vitamine B3 (mg)0,5 15 
Vitamine B6 (mg)0,080 1,5 
Vitamine C (mg)15 70 
Vitamine E (mg)0,7 10 
Foliumzuur (µg)300 
Luteļne (µg)117  
Zeaxantine (µg) 
Lycopeen (µg)3265  
Snelkeuze
Groenten
Nutriėnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy