This text is replaced by the Flash movie.
Tuinbonen
Productinformatie
Tuinbonen (Vicia faba) zijn de zaden van een grote viltachtige peul en behoren tot de vlinderbloemigen. Van de tuinboon worden alleen de enigszins afgeplatte groene of witte bonen gegeten en niet de peulen (doppen). Hoe kleiner de bonen, des te malser en smakelijker ze zijn. Tuinbonen werden al in 6000 v.Chr. in het Middellandse Zeegebied gegeten. In Europa wordt al voor 1492 melding gemaakt van de tuinboon. Ze behoren tot de zomergroenten, verse tuinbonen zijn in de herfst en winter niet goed verkrijgbaar. Tuinbonen worden met name in Spanje en Nederland geteeld.

Bewaren
Bonen in de peul kunnen op een koele plaats ca. 3 dagen worden bewaard en in de koelkast ca. 2 weken.
Eenmaal gedopte bonen kunt u het beste zo snel mogelijk koken of hooguit 1 dag in een vochtige doek in de koelkast bewaren, want ze kleuren snel bruin.

Bereiden
Tuinbonen doppen doet u als volgt: Maak met uw nagel de middennaad open en duw met uw duim de boon uit de schil. Gedopte boontjes kunt u het beste meteen koken want ze verkleuren snel. Kook de bonen 10-15 minuten (7 minuten voor hele jonge tuinboontjes). Als u aan het kookwater een scheut melk toevoegt, dan blijven de tuinbonen mooi blank.

Wat taaiere bonen kunt u ook pureren en verwerken in (dip)sauzen of in soep. Uiteraard kunt u de tuinbonen ook gekookt, gestoomd of afgekoeld met eventueel een dressing serveren.
Een traditionele combinatie is Tuinbonen met bonenkruid en ham
Tuinbonen hebben van zichzelf een beetje een bittere smaak. Dat is de reden waarom veel mensen ze niet zo waarderen. Een oplossing hiervoor is om, evenals in de Zuid-Europese landen heel gebruikelijk is, het grijsgroene velletje van de bonen te verwijderen (dubbelpellen). Dit is wel wat meer werk, maar de tuinbonen zijn dan lekker zacht van smaak. Dompel de gedopte bonen 3 minuten in ruim kokend water met eventueel wat zout, laat ze uitlekken en verwijder dan het grijs-groene velletje. Hierna hebben de tuinbonen nog 5 minuten kooktijd nodig.

Voor 200 g gekookte tuinbonen moet u uitgaan van 450-500 g per persoon.

Tuinbonen zijn ook in pot, blik en diepgevroren verkrijgbaar.
Voedingskundige eigenschappen
Tuinbonen zijn voedingskundig gezien een topper. Ze springen er uit qua vezelgehalte en vitamine C gehalte en zijn bovendien rijk aan diverse mineralen (kalium, fosfor, magnesium, ijzer, zink) en andere vitamines B1, B2, B6 en foliumzuur. Tuinbonen moeten niet rauw gegeten worden. In peulvruchten en bonen zoals bruine bonen, erwten, kapucijners, sperziebonen en snijbonen komt van nature een giftige stof voor die door het koken van de peulvruchten onwerkzaam wordt. Tuinbonen uit pot of blik en uit de diepvries zijn al enige tijd gekookt.
Voedingswaarden per 100 g
(per 100 g)Rauw NEVadh
Energie (kcal)36  
Eiwit (g)5,0  
Koolhydraten (g)4,0  
Vetten (g)0,0  
Voedingsvezel (g)7,3 35 
Natrium (mg)2000 
Kalium (mg)400  
Calcium (mg)20 800 
Fosfor (mg)100 1050 
Magnesium (mg)28 300 
IJzer (mg)0,9 12 
Selenium (µg)100 
Zink (mg)0,90 9,5 
Provitamine A (µg)900 
Betacaroteen (µg)111  
Vitamine B1 (mg)0,10 1,1 
Vitamine B2 (mg)0,15 1,3 
Vitamine B3 (mg)0,9 15 
Vitamine B6 (mg)0,070 1,5 
Vitamine C (mg)80 70 
Vitamine E (mg)0,5 10 
Foliumzuur (µg)150** 300 
Luteļne (µg)349  
Zeaxantine (µg) 
Lycopeen (µg) 

** o.b.v. gekookte tuinbonen

Snelkeuze
Groenten
Nutriėnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy