This text is replaced by the Flash movie.
Uien
Productinformatie
De ui (Allium cepa) is een heel oud gewas. Uit geschriften blijkt dat de ui al in 3000 jaar voor Christus in Azië werd verbouwd. Vervolgens kwam de uit naar Griekenland en Egypte. Uit decoraties in piramides is af te leiden dat uien een belangrijk onderdeel uitmaakten van het voedselrantsoen van de piramidebouwers. Bovendien wordt al eeuwenlang een geneeskrachtige werking aan de ui toegeschreven.
Er zijn vele verschillende soorten uien, die verschillen in grootte, kleur en scherpte. Het meest bekende is de gele ui, die in Nederland het meest wordt geteeld. Kleine, donkere uitjes zijn over het algemeen scherper dan grotere lichtgekleurde exemplaren. Rode uien zijn zoeter van smaak dan witte uien en worden vanwege hun milde smaak veel in salades verwerkt. Nog milder zijn de grote Spaanse zoete uien. Door hun milde aroma wordt van lente- en bosuitjes zowel het witte gedeelte en het mooie groene gedeelte van het loof gegeten. Ook prei, knoflook en ook bieslook behoren tot de uienfamilie.
De ui, die thuishoort in de gematigde luchtstreken, is overal ter wereld populair. Onder de groentegewassen neemt hij mondiaal de achtste, in Europa zelfs de vierde plaats. Nederland is al jarenlang de grootste uienexporteur ter wereld.
In veel huishoudens worden vrijwel dagelijks uien gebruikt. In Nederland wordt de ui vaker als kruid dan als groente gebruikt. Zeer uiteenlopende gerechten worden ermee op smaak gebracht.
Smaak en aroma veranderen van karakter bij de bereiding. Rauw gegeten is de ui het pittigst. Er zijn tegenwoordig vele soorten uien zodat iedereen zelf kan kiezen voor een zachte of een pittige smaak. In de hedendaagse keuken is de ui niet meer weg te denken. Hij past zowel in de traditionele Hollandse gerechten als in vele buitenlandse gerechten.

Bewaren
Als de top is ingedroogd zijn alle soorten ui goed te bewaren op een koele, donkere en droge plaats. Ze blijven dan ongeveer twee tot drie maanden goed. In een vochtige omgeving worden uien zacht en lopen uit.

Bereiden
Uien kunnen rauw, gekookt, gestoofd of gebakken gegeten worden.
Snij uien kort voor gebruik. Het vocht uit de ui kan na het snijden snel bitter gaan smaken. Verwijder top en wortelbasis en pel de schil er af. Snij vervolgens de ui in ringen of stukjes, al naar gelang het recept. Bij het pellen en snijden van uien gaan de ogen tranen, omdat hierbij de vluchtige oliën vrijkomen. Deze oliën prikkelen de ogen en neusgaten. De gevoeligheid hiervoor verschilt per uiensoort en van van mens tot mens, maar in het algemeen geldt: hoe sterker en sappiger een ui, hoe meer de ogen gaan tranen. U kunt dit tegengaan door de ui voor gebruik enkele minuten in de diepvries te leggen of door de ui onder stromend water te snijden.
Voedingskundige eigenschappen
Alle leden van de uienfamilie bevatten een behoorlijke hoeveelheid vezels en kalium. Uien blijken ook ook een hoge concentratie flavonoïden te bevatten.
Voedingswaarden per 100 g
(per 100 g)Rauw adh
Energie (kcal)27  
Eiwit (g)1,1  
Koolhydraten (g)5,6  
Vetten (g)0,0  
Voedingsvezel (g)1,8 35 
Natrium (mg)10 2000 
Kalium (mg)180  
Calcium (mg)24 800 
Fosfor (mg)40 1050 
Magnesium (mg)10 300 
IJzer (mg)0,3 12 
Selenium (µg)100 
Zink (mg)0,34 9,5 
Provitamine A (µg)900 
Betacaroteen (µg) 
Vitamine B1 (mg)0,03 1,1 
Vitamine B2 (mg)0,01 1,3 
Vitamine B3 (mg)0,2 15 
Vitamine B6 (mg)0,166 1,5 
Vitamine C (mg)70 
Vitamine E (mg)0,1 10 
Foliumzuur (µg)10 300 
Luteļne (µg)12  
Zeaxantine (µg) 
Lycopeen (µg) 
Snelkeuze
Groenten
Nutriėnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy