This text is replaced by the Flash movie.
Witlof
Productinformatie
Witlof (Cichorium intybus var. foliosum) is een bladgroente die in het donker wordt geteeld, waardoor het wit blijft. In het licht wordt de krop door chlorofyl vorming groen. De afgesneden (afgebroken) krop kan rauw zowel rauw als gekookt worden gegeten. Witlof wordt ook wel ‘Brussels lof’ genoemd. Vroeger was witlof een wintergroente maar door moderne teelttechnieken kan witlof tegenwoordig vrijwel het gehele jaar door worden geoogst.
Witlof werd omstreeks 1830 bij toeval ontdekt, in een plaatsje vlakbij Brussel (vandaar de naam Brussels lof). Een boer verstopte cichoreiwortels in zijn kelder onder een laagje zand en ontdekte na enkele weken dat de bittere wortels waren uitgelopen en dat de blaadjes zoet en mals smaakten. Hij kwam op het idee de witte blaadjes te verkopen als rauwe wintergroente (wit loof). De teelt is pas vanaf 1979 op grote schaal in Nederland aanwezig. Op dit ogenblik is (Noord)Frankrijk veruit de grootste producent, gevolgd door België en Nederland. De teelt komt in andere landen weinig voor. De groente wordt naar vrijwel alle werelddelen geëxporteerd.
Witlof behoort tot de cichorei-achtigen, waar onder andere ook andijvie toe behoort. De oorsprong van de bijzondere, licht bittere smaak van witlof ligt ook bij deze familie. Sommige mensen vinden witlof erg bitter en met name kinderen vinden dit niet altijd lekker. Andere mensen houden juist erg van de bittere smaak van witlof. Door een scheutje melk in het kookwater van de witlof te doen wordt de bittere smaak verzacht. Tegenwoordig zijn er ook witlofrassen die niet of nauwelijks bitter zijn. Witlof kan rauw gegeten worden als salade met stukjes appel en andere rauwkostgroentes en fruit. Andere bereidingsmethoden zijn koken, (roer)bakken of gratineren met bijvoorbeeld ham en/of kaas.

Bewaren
U kunt witlof een week lang lekker en vers houden door de struikjes in een open zak koel en donker te bewaren, bij voorkeur in de groentelade van de koelkast. Als witlof te lang aan licht wordt blootgesteld wordt het groen en bitter.

Bereiden
Witlof is een veelzijdige groente die gemakkelijk te bereiden is. Verwijder voor gebruik de lelijke bladeren en snijd een plakje van de onderkant. Snijd de kegelvormige 'hart' weg. Dan nog even kleinsnijden en wassen. Als u de struikjes in z'n geheel gebruikt snijd u het hart eruit met een klein mesje. U snijdt dan vanaf de onderzijde een kegeltje uit de lof. Besprenkel voor salades witlof meteen na het snijden met citroensap om verkleuring te voorkomen.
Leg de witlof in een pan met water en kook ze in ca. 15 minuten gaar. Om bij het koken de witte kleur van witlof beter te behouden, kunt u enkele druppels citroensap aan het water toevoegen.
U kunt witlof ook roerbakken. Door deze populaire bereidingswijze zet u in een handomdraai gerechten op tafel die optimaal hun natuurlijke smaak, structuur en vitaminen behouden. Door het roerbakken in de wok keert de bittere smaak zich enigszins om naar zoet, waardoor ook kinderen het lekker vinden. U kunt witlof ook gebruiken voor salades en in oven- of grillschotels.

Ga voor 200 g per persoon uit van 250-300 g.
Voedingskundige eigenschappen
Witlof is rijk aan kalium, vitamine B1 en bevat behoorlijk wat foliumzuur.
Voedingswaarden per 100 g
(per 100 g)Rauw adh
Energie (kcal)12  
Eiwit (g)1,1  
Koolhydraten (g)2,0  
Vetten (g)0,0  
Voedingsvezel (g)1,2 35 
Natrium (mg)2000 
Kalium (mg)214  
Calcium (mg)17 800 
Fosfor (mg)29 1050 
Magnesium (mg)300 
IJzer (mg)0,2 12 
Selenium (µg)100 
Zink (mg)0,14 9,5 
Provitamine A (µg)900 
Vitamine B1 (mg)0,06 1,1 
Vitamine B2 (mg)0,02 1,3 
Vitamine B3 (mg)0,3 15 
Vitamine B6 (mg)0,043 1,5 
Vitamine C (mg)70 
Vitamine E (mg)0,0 10 
Foliumzuur (µg)23 300 
Luteļne (µg) 
Snelkeuze
Groenten
Nutriėnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy