This text is replaced by the Flash movie.
Zuurkool
Productinformatie

Zuurkool is fijngesneden witte kool die is bestrooid met zout, in vaten is gelegd en afgedekt met plastic en water. Door gisting is de witte kool omgezet in zuurkool. Zuurkool wordt in Nederland vooral ’s winters veelal als stamppot gegeten, in combinatie met aardappelen en rookworst en/of uitgebakken spekjes. Er zijn echter ook andere mogelijkheden, bijvoorbeeld als rauwkost, in luchtige salades en als garnering bij schotels.
Er zijn meerdere theorieën over de herkomst van zuurkool. Het zou afkomstig zijn uit het Noorden van China en door de Mongolen en andere volkeren naar Europa zijn gebracht. Maar ook op het menu van Grieken en Romeinen stond zuurkool alsmede op het menu van Columbus en James Cook. Het was de perfecte vitamine C-bron tijdens lange zeereizen. Zuurkool is lang houdbaar, zonder dat er één conserveringsmiddel aan te pas komt. Zuurkool bevat, in tegenstelling tot vele andere geconserveerde producten, veel vitamine C. Door tijdens bootreizen zuurkool te eten werd daardoor het ontstaan van scheurbuik voorkomen. Tegen het eind van de achttiende eeuw raakte zuurkool in Nederland ingeburgerd.
Zuurkool wordt als volgt bereid. Witte kool wordt ontdaan van buitenblad, schoongemaakt, fijngesneden en bestrooid met zout. Daarna is het de bedoeling dat de kool gaat gisten: zetmeel en andere koolhydraten worden dan door melkzuurbacteriën omgezet in melkzuur. Hierdoor ontstaat de zachtzure smaak waaraan deze groente haar naam dankt. Dit gistingsproces duurt 3-8 weken. Voor 500 gram zuurkool is ongeveer 1 kg witte kool nodig.
Zuurkool wordt tegenwoordig meestal niet meer uit 'het vat' verkocht maar voorverpakt in glas of in plastic zakken, al dan niet met toevoegingen, zoals wijn en kruiden.

Bewaren
Vatverse zuurkool is maximaal drie dagen houdbaar in de koelkast. Vacuüm in plastic verpakte zuurkool en zuurkool in glas is veel langer houdbaar; zie de houdbaarheidsdatum op de verpakking.

Bereiden
Doe de zuurkool, evt. met het vocht uit de verpakking en 4 á 5 eetlepels water, witte wijn of appelsap, in een pan. Breng alles aan de kook en kook de zuurkool in 25 á 30 minuten zachtjes gaar. Om de zuurkool iets milder van smaak te maken kunt u zuurkool voor gebruik afspoelen onder de kraan. De zure smaak van zuurkool kan iets worden afgezwakt door het toevoegen van suiker, honing of zoete ingrediënten als ananas, banaan of appel.

Zuurkool is het hele jaar door verkrijgbaar, vacuüm verpakt, los uit het vat of kant-en-klaar in glazen pot.

Voor 200 g zuurkool heeft u 200 g nodig. Eet u de zuurkool als salade, reken dan op circa 75 gram per persoon.

Voedingskundige eigenschappen
Zuurkool is heel licht verteerbaar en levert maar 20 calorieën per 100 gram. Het is bovendien rijk aan vitamine C, en calcium en makkelijk in het gebruik. Zuurkool bevat echter veel natrium. Voeg daarom bij het bereiden van zuurkoolstampot geen zout toe aan de aardappels.
Voedingswaarden per 100 g
(per 100 g)Rauw *adh
Energie (kcal) 
Eiwit (g)1,1  
Koolhydraten (g)0,6  
Vetten (g)0,0  
Voedingsvezel (g)3,2 35 
Natrium (mg)600 2000 
Kalium (mg)210  
Calcium (mg)62 800 
Fosfor (mg)30 1050 
Magnesium (mg)300 
IJzer (mg)0,3 12 
Selenium (µg)100 
Zink (mg)0,12 9,5 
Provitamine A (µg)900 
Betacaroteen (µg)18  
Vitamine B1 (mg)0,02 1,1 
Vitamine B2 (mg)0,04 1,3 
Vitamine B3 (mg)0,2 15 
Vitamine B6 (mg)0,134 1,5 
Vitamine C (mg)25 70 
Vitamine E (mg)0,1 10 
Foliumzuur (µg)300 
Luteļne (µg)30  
Zeaxantine (µg)49  
Lycopeen (µg) 

* NEVO 2006

Snelkeuze
Groenten
Nutriėnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy