This text is replaced by the Flash movie.
Bloemkool
Productinformatie
Bloemkool (Brassica oleracea convar. botrytis var. botrytis.) is één van Nederlands meest gegeten groenten. Bloemkool is een ronde koolsoort, die bestaat uit groene stengels met nog ongedifferentieerde witte bloemknoppen. Het is door zijn milde, toegankelijke smaak een van de meest populaire groenten in Nederland. De meest bekende is de witte bloemkool. Naast de gewone witte, bestaat er ook een heldergroene en paarsrode bloemkool. De roosjes van de groene romanesco zijn opgebouwd als kleine torentjes en heel decoratief. De groene kleur ontstaat, omdat deze bloemkool aan de zon wordt blootgesteld. Bij witte bloemkool beschermen de bladeren de kool tegen de zon en daardoor blijft deze mooi blank. Groene bloemkool bevat meer vitamine C, eiwitten en mineralen dan witte. De rode variant wordt tijdens het koken ook groen
De groente komt uit Nederland, maar ook uit onder meer Frankrijk en Italië. Bloemkool is het hele jaar door verkrijgbaar, maar van april t/m november is de aanvoer het grootst. Let er bij aankoop op dat de bloemkool een vaste krop heeft met een mooie blanke kleur.

Bewaren
In de groentelade van de koelkast kan de bloemkool maximaal 1 week worden bewaard.

Bereiden
Bloemkool wordt doorgaans gekookt gegeten, maar is ook als rauwkost eetbaar. Verwijder voor gebruik de bladeren en snij de dikke stronk er uit. Koken van de gehele bloemkool neemt 15 tot 20 minuten in beslag, afhankelijk van de gewenste hardheid van het eindresultaat en de afmeting van de bloemkool. Wanneer de bloemkool voor het koken in roosjes wordt gesneden, bedraagt de kooktijd 5 – 8 minuten.
Roosjes snijden doet u zo: leg de kool ondersteboven en volg met een scherp mes de vertakkingen van de stronk. Bloemkool kunt u in haar geheel koken in een bodempje water, ze hoeft niet volledig onder te staan. Door de stoom zal ze immers garen. Daarbij moet u wel het deksel op de pan zetten. Hoe korter u bloemkool kookt, hoe beter. Zo vermijdt u koolluchtjes, blijft ze voedzamer en lekkerder.

Voor 2 ons heeft u 250 – 300 gram bloemkool nodig.
Voedingskundige eigenschappen
Bloemkool is heel licht verteerbaar. Het is onder andere rijk aan foliumzuur, aan vitamine B6 en aan vitamine C.
Voedingswaarden per 100 g
(per 100 g)Rauw adh
Energie (kcal)24  
Eiwit (g)2,0  
Koolhydraten (g)4,0  
Vetten (g)0,0  
Voedingsvezel (g)2,3 35 
Natrium (mg)2000 
Kalium (mg)250  
Calcium (mg)29 800 
Fosfor (mg)30 1050 
Magnesium (mg)12 300 
IJzer (mg)0,03 12 
Selenium (µg)100 
Zink (mg)0,40 9,5 
Provitamine A (µg)900 
Betacaroteen (µg) 
Vitamine B1 (mg)0,05 1,1 
Vitamine B2 (mg)0,07 1,3 
Vitamine B3 (mg)0,6 15 
Vitamine B6 (mg)0,200 1,5 
Vitamine C (mg)29 70 
Vitamine E (mg)0,2 10 
Foliumzuur (µg)44 300 
Luteļne (µg)20  
Zeaxantine (µg) 
Lycopeen (µg) 
Snelkeuze
Groenten
Nutriėnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy