This text is replaced by the Flash movie.
Bospeen
Productinformatie

De wortel is botanisch dezelfde soort als de Nederlandse inheemse plant, de "peen" (Daucus carota). De huidige oranje wortel werd pas in de 17e eeuw verspreid over Europa.
Bospeentjes zijn lange slanke wortelen, die worden verkocht in bossen met het loof er nog aan.

Wortelen zoals wij die kennen onderscheiden we in bospeen, waspeen en winterpeen. Bospeen zijn lange slanke wortelen met een mooie oranje kleur. Het loof zit er nog aan en ze worden gebundeld in bossen verkocht. Bospeen heeft een kenmerkende friszoete smaak. Vooral in de maanden april t/m oktober is er volop bospeen verkrijgbaar. Waspeen is een kleine donkeroranje wortel zonder loof. Het is jonge peen, die 's winters wordt opgeslagen en in het voorjaar wordt aangevoerd. Waspeen heeft een flauwzoete smaak. Waspeen is het hele jaar door verkrijgbaar. Let er bij het kopen van wortelen op dat ze niet buigzaam of taai zijn, maar stevig. Als u een bospeentje doorbreekt moet u hem horen knappen. De kwaliteit van bospeen is ook herkenbaar aan de kleur en frisheid van het loof.

Beroepsmatig wordt er in Nederland ongeveer 7.000 hectare peen geteeld, maar er is ook import vanuit o.a. Spanje.

Bewaren
Met het loof is bospeen enkele dagen op een koele plaats en in de koelkast ongeveer vijf dagen houdbaar. Wortels zonder loof zijn op een koele plaats één tot twee weken houdbaar. Winterpeen is een echte bewaarwortel en is op een donkere koele plaats enkele weken houdbaar.

Bereiden
Wortelen kunnen rauw gegeten worden, bijvoorbeeld in salades, maar ook koken en roerbakken is een gewilde bereidingswijze. De bereidingstijd tijd is sterk afhankelijk van de maat van de wortel.

Nodig voor 200 g is 200-250 g.

Er zijn ook kant en klare worteltjes verkrijgbaar in pot en blik.

Voedingskundige eigenschappen
Wortels zijn rijk aan voedingsvezels en aan bètacaroteen en andere stoffen die gezamenlijk ‘provitamine A’ worden genoemd. Deze stoffen worden in het lichaam omgezet in vitamine A (= retinol). Vitamine A is onder andere nodig voor de opbouw van de huid, voor de vorming van zogeheten epitheelcellen. Vitamine A is ook nodig voor de goede werking van de ogen, met name voor het aanpassen aan de schemer. Ook speelt deze vitamine een belangrijke rol bij de groei en het instandhouden van een goede weerstand.
Deze provitamine A wordt in tegenstelling tot vitamine C weinig beïnvloed door koken. Een klein portie worteltjes voorziet al in de dagelijkse provitamine A behoefte van een volwassene.
Voedingswaarden per 100 g
(per 100 g)Rauw adh
Energie (kcal)11  
Eiwit (g)0,6  
Koolhydraten (g)2,2  
Vetten (g)0,0  
Voedingsvezel (g)3,0 35 
Natrium (mg)25 2000 
Kalium (mg)218  
Calcium (mg)31 800 
Fosfor (mg)27 1050 
Magnesium (mg)300 
IJzer (mg)0,4 12 
Selenium (µg)100 
Zink (mg)0,17 9,5 
Provitamine A (µg)714 900 
Betacaroteen (µg)6988  
Vitamine B1 (mg)0,03 1,1 
Vitamine B2 (mg)0,04 1,3 
Vitamine B3 (mg)0,6 15 
Vitamine B6 (mg)0,075 1,5 
Vitamine C (mg)70 
Vitamine E (mg)0,2 10 
Foliumzuur (µg)13 300 
Luteļne (µg)236  
Zeaxantine (µg)24  
Lycopeen (µg) 
Snelkeuze
Groenten
Nutriėnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy