This text is replaced by the Flash movie.
Selenium
Selenium is een mineraal dat ook wel seleen wordt genoemd. Seleen is vooral werkzaam in de lever en beschermt als antioxidant rode bloedlichaampjes en cellen tegen beschadiging. Verder maakt seleen eventuele zware metalen die via verontreinigingen in het lichaam terechtkomen, minder giftig. De aanbeveling voor seleen is 50-150 mcg per dag. In Nederland zijn nauwelijks gevallen bekend van een tekort aan seleen.
In welke groenten zit het?
Doordat bijna alle veevoeder wordt verrijkt met seleen, bevat vlees ook seleen, evenals vis en schelpdieren. Het seleengehalte van plantaardige voedingsmiddelen zoals brood en andere graanproducten en groente, is sterk afhankelijk van het seleengehalte van de bodem waarin de planten groeiden. In groenten zit over het algemeen zeer weinig selenium (gemiddeld 0 a 1 mcg/100 gram) (1).
Wat is het effect van bewaren en bereiden?
Mineralen worden door koken of andere temperatuurbehandelingen niet afgebroken. Wel kan door het koken een kleine hoeveelheid selenium in het blancheer- of kookvocht terecht komen.
Referenties
1: NEVO-tabel, Voedingscentrum, 2006.
Snelkeuze
Groenten
NutriŽnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy