This text is replaced by the Flash movie.
Zink
Zink is een mineraal dat betrokken is bij diverse lichaamsprocessen, zoals de opbouw van eiwitten, groei en vernieuwing van weefsel, de stofwisseling en zorgt er mede voor dat het afweersysteem goed werkt. Volwassenen hebben gemiddeld 9,5 mg per dag (9 voor mannen en 10 voor vrouwen) nodig. In Nederland zijn geen gevallen bekend van mensen met symptomen van een tekort aan zink.
In welke groenten zit het?
Zink komt in kleine hoeveelheden voor in veel verschillende voedingsmiddelen. Bronnen van zink zijn vlees, kaas, granen, brood, noten en schaal- en schelpdieren zoals garnalen en mosselen. In groenten zit over het algemeen weinig zink (gekookt gemiddeld 0,29 mg per 100 gram). Wel leveren peulvruchten een bijdrage aan de zinkinname.. Gedroogde peulvruchten zoals witte en bruine bonen bevatten 3 mg zink per 150 gram. Kant en klare producten in pot of blik bevatten ongeveer 0,9 mg per 150 gram (9% ADH) (1). Doordat de droge rauwe bonen bij de bereiding veel vocht opnemen bevatten droge bonen per 150 g meer zinkdan de bereide (gekookte, blik of glas) bonen.
Wat is het effect van bewaren en bereiden?
Mineralen worden door koken of andere temperatuurbehandelingen niet afgebroken. Wel kan door het koken zink in het kookvocht terecht komen. Bloemkool die10 minuten werd gekookt bevatte daarna 45% minder zink (2).

Zo bevat bruine bonen per 150 gram (1)
Rauw: 3 mg (32% ADH)
Gekookt: 1,5 mg (16% ADH)
Glas/blik: 0,8 mg (9% ADH)
Referenties
1: Voedingscentrum, NEVO-tabel 2006.
2: OEITFL, Bibliographical study on the nutritional benefits of processed fruit & vegetables.
Welke groenten leveren een bijdrage aan Zink?
Snelkeuze
Groenten
NutriŽnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy