This text is replaced by the Flash movie.
Betacaroteen
Beta-caroteen is een oranje stof die zowel een antioxidant is als ook pro-vitamine A. Dit laatste houdt in dat het lichaam de beta-caroteen zelf omzet in vitamine A. Er is geen ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) voor beta-caroteen vastgesteld. Hierbij is 12 mcg beta-caroteen nodig voor de omzetting naar 1mcg vitamine A. In Nederland zijn geen tekorten bekend van beta-caroteen.
In welke groenten zit het?
Beta-caroteen komt voor in (donker)groene bladgroente zoals spinazie, andijvie en sla en groenten als broccoli en boerenkool. Ook wortelen bevatten erg veel beta-caroteen.
Rauwe spinazie, boerenkool en wortelen bevatten per portie van 150 g respectievelijk 2.139, 5.936 en 10.482 mcg beta-caroteen (1). Dit komt overeen met 179, 495 en 874 RAE, dwz 20, 55 en 97% van de ADH van vitamine A.
Wat is het effect van bewaren en bereiden?
De stof beta-caroteen is behoorlijk stabiel. Dit houdt in dat door koken het gehalte niet (veel) afneemt. Omdat het een vetoplosbare stof is, zal er niet veel in het kookvocht terechtkomen. Door het koken is het zelfs zo dat het beta-caroteen beter wordt opgenomen door het lichaam omdat de harde celwand van groenten tijdens het koken wordt afgebroken.
Bewerkte groenten kunnen daardoor in sommige gevallen zelfs meer beta-caroteen per 100 gram bevatten dan rauwe groenten maar dat is niet per definitie zo (2).

Een portie spinazie van 150 gram bevat (1)
• Rauw: 2139 mcg beta-caroteen = 177 mcg RAE (20% ADH vitamine A)
• Gekookt: 4139 mcg beta-caroteen = 345 mcg RAE (38% ADH vitamine A)
• Blik/glas: 4139 mcg beta-caroteen = 345 mcg RAE (38% ADH vitamine A)
• Diepvries, gekookt: 6552 mcg beta-caroteen = 546 mcg RAE (61% ADH vitamine A)
Referenties
1. Voedingscentrum, NEVO-tabel 2006.
2. Review: Nutritional comparison of fresh, frozen and canned fruits and vegetables. Part 2. Vitamin A and carotenoids, vitamin E, minerals and fiber. J Sci Food Agric, 2007; 87: 1185-1196.
Welke groenten leveren een bijdrage aan Betacaroteen?
Snelkeuze
Groenten
NutriŽnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy