This text is replaced by the Flash movie.
Vitamine B1
Vitamine B1, ook wel thiamine genoemd, is een wateroplosbare vitamine. Vitamine B1 is van belang bij de verbranding van koolhydraten uit ons voedsel, waardoor we energie krijgen. Daarnaast speelt het ook een rol in het zenuwstelsel. De ADH is voor volwassenen 1,1 mg.
In welke groenten zit het?
Vitamine B1 komt veel voor vlees, brood en graanproducten, aardappelen en zuivel. Groenten zijn over het algemeen niet de belangrijkste bron voor vitamine B1 in de voeding. Voor wat betreft rauwe groenten bevatten vooral rauwe taugé, venkel, doperwten, mais, prei, spruiten, venkel, ijsbergsla en peultjes vitamine B1. Eén portie van 150 gram bevat 0,35-0,17 mg (31-15% ADH).
Wat is het effect van bewaren en bereiden?
Na vitamine C is vitamine B1 het meest gevoelig voor het verhittingsproces. Hierdoor kan er bij het conserveren van glas- en blikgroenten een verlies van vitamine B1 optreden van zo’n 25 tot 65%, afhankelijk van de soort groente (1). Een ander onderzoek gaf aan dat het thuis koken van ‘verse’ groenten een verlies van 11-66% oplevert (1). In zijn algemeenheid geldt dat conservengroenten (glas, blik, diepvries) minder vitamine B1 bevatten dan ‘vers’ gekookte groenten. Hierbij is sprake van een grote variatie tav soort groente, bewaaromstandigheden, bewaartijd en bereidingstijd thuis.

Een portie doperwten (150 g) bevat aan vitamine B1 (2)
• Rauw 0,26 mg (24% ADH)
• Gekookt 0,26 mg (24% ADH)
• Blik/glas: 0,15 mg (14% ADH)
Referenties
1. Review: Nutritional comparison of fresh, frozen and canned fruits and vegetables. Part 1. Vitamins C and B and phenolic compounds, J Sci Food Agric, 2007; 87: 930-944.
2. Voedingscentrum, NEVO-tabel 2006.
Snelkeuze
Groenten
NutriŽnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy