This text is replaced by the Flash movie.
Vitamine B3
Vitamine B3, ook wel niacine, nicotinezuur, nicotinamide genoemd, is een wateroplosbare vitamine. Vitamine B3 is van belang bij de energievoorziening van cellen en voor het zenuwstelsel. De Adequate Inneming (AI) is voor volwassenen gemiddeld 15 mg (vrouwen 13 mg/dag en mannen 17 mg/dag). Omdat deze vitamine in veel voedingsmiddelen in voldoende hoeveelheden voorkomt en het lichaam zelf niacine uit het aminozuur tryptofaan kan maken, is een gebrek aan vitamine B3 zeldzaam.
In welke groenten zit het?
Vitamine B3 zit in vlees, vis, volkoren graanproducten, groente en aardappelen. Groenten zijn over het algemeen niet de belangrijkste bron voor vitamine B3 in de voeding. Voor wat betreft rauwe groenten bevatten vooral champignons, doperwten, boerenkool en gekookte maïs relatief veel vitamine B3 (6,0-2,3 mg/150 g (40-15% ADH)) (1).
Wat is het effect van bewaren en bereiden?
Er zijn nog niet zo veel onderzoeken verricht naar het verlies van vitamine B3 tijdens de verwerking en het bereiden van groenten. Uit de beperkte hoeveelheid beschikbare gegevens blijkt dat vitamine B3 stabiel is tijdens het verwerkingsproces.

Een portie boerenkool (150 g) bevat aan vitamine B3 (1)
• Rauw 2,3 mg (15% ADH)
• Gekookt 2,3 mg (15% ADH)
• Blik/glas: 2,3 mg (15% ADH)
Referenties
1. Voedingscentrum, NEVO-tabel 2006.
2. Review: Nutritional comparison of fresh, frozen and canned fruits and vegetables. Part 1. Vitamins C and B and phenolic compounds, J Sci Food Agric, 2007; 87: 930-944.
Welke groenten leveren een bijdrage aan Vitamine B3?
Snelkeuze
Groenten
NutriŽnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy