This text is replaced by the Flash movie.
Vitamine B6
Vitamine B6 (pyridoxine) is een wateroplosbare vitamine. Vitamine B6 is nodig bij de opbouw en afbraak van aminozuren. Tevens is het van belang voor de weerstand, de groei, de aanmaak van bloedcellen en voor het zenuwstelsel. De ADH voor volwassenen is 1,5 mg.
In welke groenten zit het?
Belangrijke bronnen van vitamine B6 zijn vlees, eieren, vis, brood en graanproducten, aardappelen, peulvruchten, groenten en zuivel. Groenten die rauw relatief veel vitamine B6 bevatten zijn spruiten, prei, boerenkool, broccoli, bloemkool, paprika, savooie kool, spinazie, sterkers, uien en courgette (0,5- 0,23 mg per portie van 150 g (30-15% van de ADH)) (1).
Wat is het effect van bewaren en bereiden?
Vitamine B6 kan tamelijk goed tegen warmte maar niet zo goed tegen licht. Onderzoek geeft aan dat 57-77% van vitamine B6 verloren kan gaan bij de productie van verwerkte groenten in glas en blik (2). Dit is echter ook weer afhankelijk van het soort groente. Bij het thuis koken van groenten treedt ook verlies van vitamine B6 op. Bloemkool die 10 minuten heeft gekookt bevat 70% minder vitamine B6 dan rauwe bloemkool (3). Meestal bevatten verwerkte groenten (glas, blik, diepvries) minder vitamine B6 dan rauwe groenten. Van belang is daarbij echter ook hoe ‘vers’ de rauwe groenten zijn en wat het gehalte aan vitamine B6 is na het thuis koken van de groenten.

Een portie rode kool (150 g) bevat (1)
• Rauw 0,18 mg (12% ADH)
• Gekookt 0,17 mg (11% ADH)
• Glas/blik: 0,14 mg (9% ADH)

Een portie boerenkool (150 g) bevat (1)
• Rauw 0,33 mg (22% ADH)
• Gekookt 0,23 mg (15% ADH)
• Diepvries gekookt, 0,28 (19% ADH)
• Glas: 0,08 mg (5% ADH)
Referenties
1. Voedingscentrum, NEVO-tabel 2006.
2. Review: Nutritional comparison of fresh, frozen and canned fruits and vegetables. Part 1. Vitamins C and B and phenolic compounds, J Sci Food Agric, 2007; 87: 930-944.
3. OEITFL, Bibliographical study on the nutritional benefits of processed fruit & vegetables, 2006.
Snelkeuze
Groenten
NutriŽnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy