This text is replaced by the Flash movie.
Vitamine E
Vitamine E of tocoferol, een vetoplosbare vitamine, is een belangrijke antioxidant. Het vervult het een rol in de lichaamscellen door het tegengaan van de oxidatie van onverzadigde vetzuren door vrije radicalen.Tevens speelt het een rol bij de aanmaak van rode bloedcellen, bij de regulatie van de stofwisseling in de cel en bij de instandhouding van spier- en andere weefsels. De ADH voor vitamine E is gemiddeld 10,5 mg (vrouwen 9,3 mg en mannen 11,8 mg).
In welke groenten zit het?
Vitamine E zit in zonnebloemolie, dieethalvarine, dieetmargarine, brood, graanproducten, noten, zaden, groenten en fruit. Voor wat betreft rauwe groenten bevatten paprika, sterkers, spinazie, boerenkool, broccoli en asperges veel vitamine E (10 -1,8 mg vitamine E per 150 g (95-17%) (1).
Wat is het effect van bewaren en bereiden?
Onderzoek naar het effect van bewaren en bereiden is met name verricht bij tomatenproducten. Verwerkte tomaten bevatten namelijk relatief veel vitamine E (2). Tomatenpuree bevat 5,4 mg per 100g, rauwe tomaten 0,7 mg per 100g (1) .
Op basis van beperkte onderzoeken wordt aangegeven dat het waarschijnlijk is dat glas- en blikgroenten en diepvriesgroenten vergelijkbare hoeveelheden vitamine E bevat als de betreffende verse groenten (2).

Een portie spinazie (150 g) bevat aan vitamine E (1)
• Rauw 2,6 mg (24% ADH)
• Gekookt 4,1 mg (39% ADH)
• Blik/glas: 2,6 mg (24% ADH)
• Diepvries, gekookt 26 mg (24% ADH)
Referenties
1: Voedingscentrum, NEVO-tabel 2006.
2 Review: Nutritional comparison of fresh, frozen and canned fruits and vegetables. Part 2. Vitamin A and carotenoids, vitamin E, minerals and fiber. J Sci Food Agric, 2007; 87: 1185-1196.
Snelkeuze
Groenten
NutriŽnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy