This text is replaced by the Flash movie.
Foliumzuur
Foliumzuur is een B-vitamine, ook wel vitamine B11 genoemd. Foliumzuur is nodig voor de groei en het instandhouden van het lichaam en de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Voldoende foliumzuur voorkomt daarnaast een te hoog homocysteïnegehalte van het bloed, een mogelijke risicofactor bij hart- en vaatziekten. De ADH voor volwassenen is 300 mcg per dag. De hoeveelheid foliumzuur die men in Nederland via de voeding binnen krijgt, is aan de krappe kant. Bij zwangerschap(swens) is extra foliumzuur nodig omdat foliumzuur een belangrijke rol vormt bij de vorming van het zenuwstelsel van het ongeboren kind. Een tekort aan foliumzuur kan leiden tot neuraalbuisdefecten bij de baby.
In welke groenten zit het?

Foliumzuur komt voor in groene groenten, fruit, volkoren producten en in mindere mate in melk en melkproducten. Veel groenten bevatten rauw relatief veel foliumzuur zoals tuinbonen, spruiten, spinazie, broccoli, prei, boerenkool, postelein, aubergine en sperziebonen (225-75 mcg/portie van 150 g (75%-25% ADH)) (1).

Wat is het effect van bewaren en bereiden?

Het foliumzuurgehalte van groenten neemt af tijdens het bewaren en bereiden van groenten.
Het verlies van foliumzuur komt vooral doordat deze vitamine makkelijk oplost in het vocht waarmee de groenten worden schoongemaakt of gekookt. Om het verlies van foliumzuur te beperken, is het aan te raden voedingsmiddelen in weinig water zo kort mogelijk te koken. Verwerkte groenten (glas, blik, diepvries) bevatten over het algemeen minder foliumzuur dan ‘rauwe’ groenten. Of ze ook minder foliumzuur bevatten dan thuis gekookte groenten is afhankelijk van de bewaartijd en bewaartemperatuur tussen oogst en het thuis koken en de wijze waarop de groente in de thuissituatie wordt gekookt. Bij verhitting kan 30 tot 80 procent van het foliumzuur verloren gaan (2).

Een portie boerenkool (150 g) bevat (1):
• Vers gekookt 75 mg (25% ADH)
• Glas 75 mg (25% ADH)
• Diepvries gekookt 78 mg (26% ADH)

Een portie spinazie (150 g) bevat (1):
• Rauw 150 mg (50% ADH)
• Vers gekookt 125 mg (42% ADH)
• Glas 125 mg (42% ADH)
• Diepvries gekookt 125 mg (42% ADH)

Referenties
1: Voedingscentrum, NEVO-tabel 2006.
2: OEITFL, Bibliographical study on the nutritional benefits of processed fruit & vegetables.
Snelkeuze
Groenten
NutriŽnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy