This text is replaced by the Flash movie.
Lute´ne
Luteïne is een carotenoïde, een kleurstof en een antioxidant. Luteïne heeft geen provitamine A activiteit. De inname van luteïne en zeaxanthine heeft een positief effect op het oog want hogere inname hangt samen met een lager risico op leeftijdsgerelateerde macula degeneratie (LMD). Bij LMD gaat de gele vlek (macula) van het oog geleidelijk slechter functioneren. In de westerse landen is LMD de belangrijkste oorzaak van de achteruitgang van het gezichtsvermogen en blindheid bij ouderen. Onderzoek moet nog uitwijzen of het beschermingsmechanisme van zowel luteïne als zeaxanthine toe te schrijven is aan bescherming tegen oxidatieve schade of het filteren van schadelijk UV-licht.
In welke groenten zit het?
Luteïne komt voor in groente als veldsla, boerenkool, bleekselderij, spinazie, postelein en andijvie. De gehaltes van de rauwe groenten zijn 9650 tot 1769 mcg/100 g. Rauwe groenten bevatten gemiddeld de helft minder aan luteïne dan de gekookte variant van dezelfde groente (respectievelijk 468 en 1072 mcg per 100 gram) (1).
Wat is het effect van bewaren en bereiden?
Door het koken is de biobeschikbaarheid van luteïne vergroot omdat de harde celwand van groenten tijdens het koken gedeeltelijk wordt afgebroken.

Zo bevat een portie (150 gram) andijvie (1):
• Rauw: 1769 mcg
• Gekookt: 2763
• Glas/blik: 2763
• Diepvries, onbereid: 2763 mcg
Referenties
1: NEVO-tabel, Voedingscentrum, 2006.
Welke groenten leveren een bijdrage aan Lute´ne?
Snelkeuze
Groenten
NutriŰnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy