This text is replaced by the Flash movie.
Zeaxantine
Zeaxanthine is een carotenoïde, een kleurstof en een antioxidant. Zeaxanthine heeft geen provitamine A activiteit. De inname van zeaxanthine en luteïne heeft een positief effect op het oog want hogere inname hangt samen met een lager risico op leeftijdsgerelateerde macula degeneratie (LMD). Bij LMD gaat de gele vlek (macula) van het oog geleidelijk slechter functioneren. In de westerse landen is LMD de belangrijkste oorzaak van de achteruitgang van het gezichtsvermogen en blindheid bij ouderen. Zowel zeaxanthine als luteïne worden in de macula aangetroffen. Verder onderzoek moet de precieze relatie nog verhelderen. Ook is nog onduidelijk of zeaxanthine en luteïne beschermen tegen oxidatieve schade of tegen het filteren van schadelijk UV-licht.
In welke groenten zit het?
Zeaxanthine komt met name voor in maïs (gekookt) en boerenkool (respectievelijk 375 en 233 mcg/100 g)(1).
Wat is het effect van bewaren en bereiden?
Specifiek over zeaxanthine is weinig bekend. Carotenoïden zijn vetoplosbare stoffen en komt daarom niet veel in het kookvocht terecht. Gezien het positieve effect van koken op andere carotenoiden als beta-caroteen en lycopeen is het mogelijk dat zeaxanthine beter wordt opgenomen omdat de harde celwand van groenten tijdens het koken wordt afgebroken.

Zo bevat een portie (150 gram) boerenkool (1):
• Rauw: 290 mcg
• Gekookt: 350
• Glas/blik: 350
• Diepvries, onbereid: 350 mcg
Referenties
1: NEVO-tabel, Voedingscentrum, 2006.
Welke groenten leveren een bijdrage aan Zeaxantine?
Snelkeuze
Groenten
NutriŽnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy