This text is replaced by the Flash movie.
Vitamine algemeen
Vitaminen zijn van belang voor de gezondheid. Groenten leveren een belangrijke bijdrage aan diverse vitaminen (1).
Er zijn veel verschillende soorten vitaminen en zij hebben verschillende eigenschappen. Ook de gevoeligheid van de diverse vitamines voor o.a. verhitting, de invloed van licht of zuurstof loopt uiteen. Zo neemt vitamine C bij verhitting snel af, maar betacaroteen juist niet.
De karakteristieke eigenschappen zijn elders op deze site per vitamine beschreven.

Omdat groente een natuurproduct is, blijkt ook het vitaminegehalte van de diverse groenten nogal te variëren. Ras, variëteit, bodemgesteldheid, rijpheid van het gewas bij de oogst en klimatologische omstandigheden hebben hier grote invloed op.
Veel mensen blijken te denken dat verwerkte groenten (glas, blik, diepvries) minder vitaminen bevatten dan ‘ verse’ groenten. In zijn algemeenheid kan echter worden gesteld dat groenten uit glas/blik en diepvriesgroenten ook een substantiële nutritionele bijdrage leveren. In sommige gevallen is hun nutriëntengehalte zelfs hoger dan die van ‘verse’ groenten uit de supermarkt. Dit komt doordat verwerkte groenten binnen enkele uren na oogst al zijn verwerkt en verpakt onder geconditioneerde omstandigheden, waarbij de teruggang van vitaminen snel wordt stopgezet. terwijl Bij ‘verse’ groenten blijft in veel gevallen het nutriëntengehalte gedurende een veel langere periode teruglopen, doordat ze langere tijd onderweg zijn en/of in suboptimale omstandigheden worden bewaard en bereid (2). Verwerkte groenten dragen daarom, net als ‘verse’ rauwe en ‘vers’ gekookte groenten, bij tot de opname van essentiële voedingsstoffen, waaronder ook vitaminen (3).

Hoewel processen als blancheren, steriliseren , verpakken, invriezen, ontdooien en bereiden tot een verlies aan bepaalde hittegevoelige vitaminen leiden, bevatten verwerkte groenten nog altijd een hoog vitaminegehalte. Dat is te danken aan de snelle en/of hoogtechnologische verwerking na de oogst, waardoor het verlies aan vitaminen sterk wordt beperkt. Bovendien hoeven groenten uit glas en blik thuis alleen nog maar te worden opgewarmd. Als je kijkt naar wat er uiteindelijk op het bord van de consument ligt, is er na bereiding, wat de vitaminen betreft, nog maar weinig verschil tussen vers gekookte groenten en verwerkte groenten (glas, blik, diepvries) (4).

Onderzoek naar het effect van de diverse bereidingsprocessen en groenteverwerkingsprocessen op de diverse vitaminegehaltes is nog volop in beweging. Nieuwe inzichten zullen worden verwerkt op deze website.
Wat is het effect van bewaren en bereiden?

Hoewel processen als blancheren, steriliseren , verpakken, invriezen, ontdooien en bereiden tot een verlies aan bepaalde hittegevoelige vitaminen leiden, bevatten verwerkte groenten nog altijd een hoog vitaminegehalte. Dat is te danken aan de snelle en/of hoogtechnologische verwerking na de oogst, waardoor het verlies aan vitaminen sterk wordt beperkt. Bovendien hoeven groenten uit glas en blik thuis alleen nog maar te worden opgewarmd. Als je kijkt naar wat er uiteindelijk op het bord van de consument ligt, is er na bereiding, wat de vitaminen betreft, nog maar weinig verschil tussen vers gekookte groenten en verwerkte groenten (glas, blik, diepvries) (4).

Onderzoek naar het effect van de diverse bereidingsprocessen en groenteverwerkingsprocessen op de diverse vitaminegehaltes is nog volop in beweging. Nieuwe inzichten zullen worden verwerkt op deze website.

Referenties

1. Voedingscentrum www.voedingscentrum.nl
2. Food Industry, oktober 2007
3. Vlaams Technologisch Adviescentrum voor de Groenteverwerkende Sector: www.vlag.ugent.be
4. OEITFL, Bibliographical study on the nutritional benefits of processed fruit & vegetables

Welke groenten leveren een bijdrage aan Vitamine algemeen?
Snelkeuze
Groenten
NutriŽnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy