This text is replaced by the Flash movie.
Koolhydraten

Koolhydraten zijn belangrijke energieleveranciers. De Gezondheidsraad adviseert 45 à 50 % van de totale dagelijkse inname aan energie te laten bestaan uit koolhydraten (1). De WHO/FAO adviseert zelfs een percentage van 55-70 en% (2). In Nederland wordt gemiddeld 44,5 en% aan koolhydraten gegeten (3).

Koolhydraten worden ook wel sachariden genoemd.
We onderscheiden de volgende typen:
- monosachariden (zoals glucose, fructose, galactose)
- disachariden (zoals sucrose, lactose en malthose)
- polysachariden (zoals zetmeel)
- suikeralcoholen.

Monosachariden en disachariden komen van nature met name voor in fruit, groente en melk. 
Tevens vormen deze suikers vaak een belangrijke bestanddeel van voedingsmiddelen als snoep en koek en heten dan 'toegevoegde suikers'. De Gezondheidsraad heeft op basis van onderzoek geen advies over de maximale hoeveelheid suikers in de voeding vastgesteld. De WHO/FAO adviseert minder dan 10 en% aan toegevoegde suikers te nuttigen.  

In welke groenten zit het?
Met name in peulvruchten zitten koolhydraten, in de vorm van zetmeel. Zo bevatten gedroogde bruine bonen 43% koolhydraten. Kant en klare bruine bonen in glas/blik bevatten 15,2 % koolhydraten (13% polysacchariden en 2,2% suikers).Het Voedingscentrum rekent overigens bruine bonen niet tot de categorie groenten maar tuinbonen, doperwten en maïs wel (1). In deze groenten zitten repspectievelijk 4,0, 10,0 en 11,6 gram koolhydraten per 100 gram (4). Deze groenten leveren per portie van 150 gram een zeer geringe bijdrage aan de totale koolhydraatinname per dag.
Referenties

1. Gezondheidsraad, Voedingsnormen energie, eiwitten, vetten en verteerbare koolydraten (2002) en Richtlijnen Goede Voeding (2006).
2. WHO/FAO, Diet, Nutrition and the prevention of chronic diseases.
3. Voedingscentrum, Zo eet Nederland 1998.
4. Voedingscentrum, NEVO-tabel 2006.

Snelkeuze
Groenten
NutriŽnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy