This text is replaced by the Flash movie.
FlavonoÔden

Flavonoïden behoren tot de groep polyfenolen en zijn bioactieve stoffen die voorkomen in rauwe, gekookte en bewerkte fruit en groenten en in afgeleide producten daarvan (zoals wijn, thee en koffie). Ze zijn wateroplosbaar. Epidemiologische studies laten zien dat een voeding rijk aan groenten en fruit belangrijk is voor de gezondheid, met name voor het behoud van gezonde cellen en weefsels, en ook een gunstige invloed heeft op hart en vaatziekten (1). Dit zou voornamelijk komen door de antioxidantwerking van flavonoïden (1).

Er zijn al zo’n 4.000 soorten flavonoïden beschreven. Zij worden ingedeeld in de volgende groepen:
- Flavonolen: oa quercitine, myricetine, kaempferol
- Flavonen: oa apigenine, luteoline
- Flavanonen: oa hesperetine, naringenine, eriodictyol
- Catechinen
- Anthocyanen
- Isoflavonoïden

In welke groenten zit het?
De belangrijkste bronnen van flavonolen en flavonen zijn thee, wijn en uien. Catechinen zitten in thee, wijn en fruit. Anthocyanen zorgen voor de rode en paarse kleuren in groenten en fruit. De hoogste gehalten aan anthocyanen worden gevonden in bessensap, rode wijn, bessen en druiven. Onderzoek naar gehaltes aan flavonoïden in voedingsmiddelen is nog volop aan de gang. De USDA heeft in 2006 een rapport opgesteld met gehaltes van diverse flavonoïden in voedingsmiddelen (2). Tevens beschikt zij over een database met informatie over flavonoïden (http://www.ars.usda.gov/main/site_main.htm?modecode=12354500)
Ook blijkt dat flavonoïden niet uit alle voedingsmiddelen even goed worden opgenomen en dat de gehaltes van seizoen tot seizoen kunnen verschillen.
Wat is het effect van bewaren en bereiden?
Er is nog weinig onderzoek gedaan naar het effect van bewaren en bereiden op de verschillende flavonoïden (1). Uit het onderzoek dat er naar gedaan is blijkt dat de invloed van bewerking, bewaren en verhitting op het gehalte aan flavonoïden nogal varieert en sterk afhankelijk is van de soort groente. Hittebehandeling door blancheren, koken of conserveren lijkt de hoeveelheid flavonoïden te verminderen. Door oxidatie kan de hoeveelheid flavonoïden in rauwe en bevroren groenten echter ook verminderen. Meer onderzoek is nodig voordat een goede uitspraak kan worden gedaan over het effect van bewaren en bereiden op het gehalte aan flavonoïden in groenten.
Referenties
1: Review: Nutritional comparison of fresh, frozen and canned fruits and vegetables. Part 1. Vitamins C and B and phenolic compounds, J Sci Food Agric, 2007; 87: 930-944.
2: USDA Database for the flavonoid content of selected foods, USDA, 2006
Snelkeuze
Groenten
NutriŽnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy