This text is replaced by the Flash movie.
Vetten
Vetten zijn niet oplosbaar in water. In de voeding van de mens komen 3 groepen vetachtige verbindingen voor: triglyceriden, fosfolipiden en sterolen.

Vetzuren kunnen variëren in hun ketenlengte, het aantal dubbele bindingen en de plaats van de dubbele bindingen in het vetmolecuul.
Een vetzuur zonder dubbele bindingen, wordt verzadigd vetzuur genoemd.
Enkelvoudig onverzadigde vetzuren hebben één dubbele binding en meervoudig onverzadigde vetzuren hebben twee of meer dubbele bindingen.

Vet is een belangrijke energiebron. Het vetweefsel onder de huid functioneert als vetdepot, maar is tegelijkertijd isolerend. Het vet rond organen zorgt voor bescherming. En vet functioneert als transporteur van de vetoplosbare vitamines (A, D, E, K)

Vetten hebben een hoge energiedichtheid en leveren een sterk verzadigend gevoel. Ook remmen ze de maagontlediging.
Er zijn zowel essentiële als niet-essentiële vetzuren. Voorbeelden van essentiële vetzuren zijn linolzuur en alpha-linoleenzuur. Deze zijn een onmisbaar onderdeel van de celmembranen en het zijn tevens bouwstenen van diverse hormoonachtige stoffen.

Uit de Voedselconsumptiepeilingen blijkt dat de hoeveelheid vet in de Nederlandse voeding gemiddeld 37 energie% is, waarvan 14 energie% verzadigd vet. Terwijl max. 10 energie% verzadigd vet wordt aanbevolen. Vet levert van alle voedingsstoffen de meeste calorieën per gram. Dat geldt voor alle soorten vet. Een vetrijke voeding is daarom meestal ook een calorierijke voeding. Mensen die moeite hebben op gewicht te blijven doen er daarom goed aan niet te vet te eten. Bij een gemiddelde energiebehoefte komt dat neer op maximaal 80 gram vet per dag voor vrouwen en ca. 100 gram per dag voor mannen.
In welke groenten zit het?
Vetten komen zowel in dierlijke als in plantaardige producten voor. Voorbeelden van plantaardige producten waar vet in zit zijn olijfolie, zonnebloemolie etc. Globaal gesproken bevatten de meeste plantaardige producten meer meervoudige onverzadigde vetzuren dan dierlijke voedingsmiddelen. De meeste groenten bevatten echter (vrijwel) geen vet.
Wat is het effect van bewaren en bereiden?

Bereiden en bewaren heeft geen effect op het vetgehalte van groenten.

Snelkeuze
Groenten
NutriŽnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy