This text is replaced by the Flash movie.
Voedingsvezel
Voedingsvezels zijn een groep stoffen uit planten die mensen niet kunnen verteren. Ze worden verdeeld in onoplosbare en oplosbare voedingsvezels. Voedingsvezels worden niet opgenomen uit de dunne darm, en komen onveranderd in de dikke darm terecht. Voedingsvezels leveren weinig voedingsstoffen. Wel zijn ze belangrijk voor een goede darmwerking. Een tekort aan voedingsvezels kan leiden tot darmproblemen als obstipatie. Vezelrijk eten is tevens belangrijk om overgewicht te voorkomen omdat ze een verzadigd gevoel geven. De aanbeveling is om elke dag 30-40 gram voedingsvezels te eten. 90% van de Nederlanders komt echter niet aan deze aanbeveling.
In welke groenten zit het?
Belangrijke bronnen van voedingsvezels in Nederland zijn (volkoren)brood, aardappelen en groente en fruit. Alle groenten bevatten voedingsvezels variërend van 0,6 gram/100 g voor courgette tot 3,6 g en 4,1 g/100 gram voor sperziebonen en snijbonen. Ook peulvruchten bevatten veel voedingsvezels. Zo bevat 100 gram rauwe tuinbonen 7,3 gram vezels en 100 gram gedroogde bruine bonen 28,6 gram vezels. Doordat de droge rauwe bonen bij het weken en koken veel vocht opnemen bevatten de bereide bonen per portie van 150 gram bevat bruine bonen 11,4 gram voedingsvezel (38% ADH).
Wat is het effect van bewaren en bereiden?
De totale hoeveelheid voedingsvezels verandert door bewaren en bereiding niet of nauwelijks. Wel blijkt dat er bij het koken van wortelen een deel van de onoplosbare voedingsvezels omgezet worden in oplosbare voedingsvezels (2). Het effect van vriezen en van verwerking tot glas-/blikgroenten is onderzocht bij maïs, erwten en sperziebonen. Deze bewerking had geen effect op het gehalte aan oplosbare, onoplosbare en totale voedingsvezelgehalte (3).

Een portie sperziebonen (150 g) bevat aan voedingsvezels (1)
• Rauw: 5,4 g (18% ADH)
• Gekookt: 5,6 g (19% ADH)
• Blik/glas: 5,6 g (19% ADH)
• Diepvries, gekookt 5,6 g (19% ADH)
Referenties
1: Voedingscentrum, NEVO-tabel 2006.
2: OEITFL, Bibliographical study on the nutritional benefits of processed fruit & vegetables
3: Review: Nutritional comparison of fresh, frozen and canned fruits and vegetables. Part 2. Vitamin A and carotenoids, vitamin E, minerals and fiber. J Sci Food Agric, 2007; 87: 1185-1196.
Snelkeuze
Groenten
NutriŽnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy