This text is replaced by the Flash movie.
Natrium
Natrium is nodig voor een goed evenwicht in de vochthuishouding van het lichaam, voor het samentrekken van de spieren en voor de zenuwprikkelgeleiding. Daarnaast levert natrium een belangrijke bijdrage aan de regulering van de bloeddruk, samen met het mineraal kalium. Een te hoge natriuminname kan leiden tot een verhoging van de bloeddruk. De Gezondheidsraad beveelt daarom aan om maximaal 2,4 gram natrium per dag te eten. Dit komt overeen met 6 gram zout. De Nederlander eet momenteel gemiddeld 9 gram zout.
In welke groenten zit het?
Natrium zit in zeer veel voedingsmiddelen. Het overgrote deel daarvan wordt echter bij de bereiding van voedingsmiddelen toegevoegd, zowel door de voedingsmiddelenindustrie als in de thuissituatie. Van nature komt natrium slechts in kleine hoeveelheden voor in groenten. In rauwe groenten gemiddeld 11 mg per 100 gram (3). Ook aan glas- en blikgroenten is meestal zout toegevoegd. Op basis van het advies van de Gezondheidsraad is ook de groenteverwerkende industrie bezig met het verlagen van de natriumgehalten in producten. In verband met smaakgewenning en seizoensgebonden productie is hier echter tijd voor nodig.

Qua gezondheidsprioriteiten geeft het Voedingscentrum aan dat het belangrijker is dat de Nederlander meer voedingsvezels eet dat hij minder natrium binnen krijgt (1). Als gevolg van deze prioritering is het voor wat betreft groenten van groter belang dat de groenteconsumptie omhoog gaat dan dat er minder zout in verwerkte groenten wordt gedaan. Daarom worden verwerkte groenten (glas, blik en diepvries) waaraan zout is toegevoegd net als rauwe groenten en vers gekookte groenten door het Voedingscentrum tot de voorkeursproducten gerekend (2).
Wat is het effect van bewaren en bereiden?
Mineralen worden door koken of andere temperatuurbehandelingen niet afgebroken. Indien natrium aan het kookvocht wordt toegevoegd neemt het natriumgehalte van de groente fors toe. Het wordt aangeraden om bij het koken van groenten matig te zijn met het toevoegen van keukenzout .

Zo bevat andijvie per portie van 150 gram:
• Rauw: 43,5 mg (2% ‘ADH’)
• Gekookt: 45 mg (2% ‘ADH’)
• Gekookt met zout: 375 mg (17% ‘ADH’)
• Glas/blik: 225 mg (9% ‘ADH’)
• Diepvries, onbereid, 15 mg (1% ‘ADH’)
Referenties
1. Richtlijnen Goede Voeding, Gezondheidsraad, 2006
2. Richtlijnen Goede Voedselkeuze, Voedingscentrum, 2007
3. NEVO-tabel, Voedingscentrum, 2006.
Welke groenten leveren een bijdrage aan Natrium?
Snelkeuze
Groenten
NutriŽnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy