This text is replaced by the Flash movie.
Calcium
Calcium is belangrijk voor de opbouw en het onderhoud van botten en gebit. Ook is calcium nodig voor het goed functioneren van de spieren en voor het geleiden van prikkels in de zenuwen. Volwassenen hebben gemiddeld 1.000 mg per dag nodig.
In welke groenten zit het?

Hoewel zuivel de belangrijkste bron van calcium is, bevatten bepaalde groenten en peulvruchten ook calcium. Zo bevat rauwe boerenkool met 180 mg/100 g meer calcium dan halfvolle melk (123 mg/100 g). Andere groenten (rauw) die relatief veel calcium bevatten zijn sterkers, postelein en chinese kool.  Per portie bevatten ze 270-105 mg calcium (38%-19% ADH). Verder zitten in de meeste groenten wel iets aan calcium (gekookt gemiddeld 50 mg/100 gr) (1).
De opname van calcium in het lichaam wordt door een aantal factoren beïnvloed. Zo stimuleert vitamine D de opname van calcium uit de darmen en het vastleggen ervan in het botweefsel. Voedingsvezels, spinazie en rabarber verminderen de opname van calcium in het lichaam (2).

Wat is het effect van bewaren en bereiden?
Mineralen worden door koken of andere temperatuurbehandelingen niet afgebroken. De hoeveelheid calcium in rauwe en gekookte/bewerkte groenten zijn dan ook vergelijkbaar. Wel kan door het koken calcium in het blancheer- of kookvocht terecht komen. Door blancheren kan 9 tot 22% aan mineralen verloren gaan (3). Aan de andere kant kan het vocht zoals bij glas- en blikgroenten ‘hard’ water zijn en op die manier calcium aan de groente toevoegen.

Zo bevat boerenkool per 150 gram (1)
• Rauw: 270 mg (27% ADH)
• Gekookt: 270 mg (27% ADH)
• Glas: 238 mg (24% ADH)
• Diepvries, gekookt, 225 mg (23% ADH)
Referenties
1: Voedingscentrum, NEVO-tabel 2006.
2: www.voedingscentrum.nl
3: Review: Nutritional comparison of fresh, frozen and canned fruits and vegetables. Part 2. Vitamin A and carotenoids, vitamin E, minerals and fiber. J Sci Food Agric, 2007; 87: 1185-1196.
Snelkeuze
Groenten
NutriŽnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy