This text is replaced by the Flash movie.
Fosfor
Fosfor is een mineraal dat in het lichaam en in voedsel in de vorm van fosfaat voorkomt.
Fosfor geeft samen met calcium stevigheid aan botten en tanden. Ook heeft fosfaat invloed op de energiestofwisseling en op allerlei enzymprocessen in het lichaam. De aanbeveling voor volwassenen 700-1400 mcg per dag (gemiddeld 1050 mcg). Omdat fosfor in bijna alle voedingsmiddelen voldoende aanwezig is, komt een tekort aan fosfor zelden voor.
In welke groenten zit het?
Fosfor zit in zuivel, vis, vlees, peulvruchten en volkerenproducten. Gedroogde peulvruchten zoals witte bonen, bruine bonen en kidney bonen bevatten circa 600 mcg fosfor per 150 gram. Kant en klare peulvruchten in pot of blik bevatten ongeveer 150-180 mcg fosfor per 150 gram (14-17% ADH) (1). Doordat bij de bereiding de gedroogde peulvruchten veel vocht opnemen bevatten droge peulvruchten per 150 g meer fosfor dan de bereide (gekookte, blik of glas) peulvruchten.
Het Voedingscentrum rekent de weergegeven peulvruchten niet tot de categorie groenten. Ook doperwten en tuinbonen zijn eigenlijk peulvruchten, maar die worden wel als groenten aangemerkt (1).
Wat is het effect van bewaren en bereiden?
Mineralen worden door koken of andere temperatuurbehandelingen niet afgebroken. Wel kan door het koken een kleine hoeveelheid fosfor in het blancheer- of kookvocht terecht komen. Bloemkool die 10 minuten wordt gekookt bevat bijvoorbeeld 8% minder fosfor dan rauwe bloemkool(2).

Zo bevat doperwten per 150 gram (1)
• Rauw (niet gedroogd): 120 mg (11% ADH)
• Gekookt: 120 mg (11% ADH)
• Glas/blik: 135 mg (13% ADH)
• Doperwten, diepvries, gekookt: 147 mg (14%)
Referenties
1: Voedingscentrum, NEVO-tabel 2006.
2. OEITFL, Bibliographical study on the nutritional benefits of processed fruit & vegetables.
Snelkeuze
Groenten
NutriŽnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy